Deranjat de fiecare dată când turnul Primăriei Oradea anunţa ora exactă, muzeograful Adrian Gagiu, care este şi compozitor de muzică clasică, şi-a propus sâ scrie un aranjament de un minut al Marșului lui Iancu pentru ansamblu de alămuri și tobă mică.
Ceea ce se aude acum din turnul Primăriei Oradea ca semnal la ore fixe este o versiune la taragot solo, în măsură dansantă de 6/8, precizează Adrian Gagiu, adică un fel de horă, dar nu marș,
Compozitorul a armonizat instrumentele şi a creat un acord sueprinzător de sextă germană în încheiere. „Aranjamentul pentru ansamblu de alămuri (3 trompete, 4 corni, 3 trombone, tubă plus tobă) al marșului tradițional al eroului român Avram Iancu (1824-1872) are un final scurt, nou, după un acord surprinzător. Originalul este un cântec de marș revoluționar, iar repetițiile versurilor și refrenului său au fost eliminate din versiunea de față, care nu este destinată fanfarei obișnuite, ci ansamblului «mai nobil» al instrumentelor de alamă ale orchestrei simfonice. Ușor de interpretat pentru studenții instrumentelor respective, care doresc să exerseze jocul de ansamblu pe o melodie scurtă, emoționantă și expresivă”, explică Adrian Gagiu. Versiunea nouă a postat-o pe platforma Youtube dar şi pe sheetmusicdirect.com unde a ataşat şi partitura.
Opera lui Adrian Gagiu include până acum peste 210 compoziții, dintre care unele au fost interpretate în România, Brazilia și Ucraina, și a asigurat coloana sonoră, în stil Ambient, pentru filmul de artă „Tracking Happiness” (2009) de Mircea Cantor, prezentat în diverse muzee de artă din Elveția, Germania, Austria, Franța, SUA sau Australia. Printre compozițiile sale se numără șapte simfonii, un concert de vioară (comandat de violonistul Peter Rosenberg), două cvartete de coarde, un trio e coarde, trei sonate pentru pian, o suită pentru pian, două opere în limba engleză („Hamlet”, „The Brute”), două mise, două cantate, nouă motete, un ciclu de cântece pe poezii de Eminescu, o Fantasie pentru orgă și cinci albume de muzică electronică. Cronicile lui Adrian Gagiu pot fi citite în paginile revistei de cultură Familia, unde semnează rubrica dedicată muzicii.
Coincidenţa face ca Adrian Gagiu să creeze acest aranjament al Marşului lui Iancu la 150 de ani de la moartea eroului transilvănean. Un motiv în plus pentru care compozitorul invită Primăria să înlocuiască varianta de taragot cu varianta pentru alămuri, variantă care este mult mai potrivită pentru ceea ce presupune un marş.
[eadvert]
Trimite articolul
XFoarte frumos!
Naspa…imaginativa cum suna asta din ora in ora din megafonul din turnul primariei … nu merge cu orchestratie, cu tonuri diferite … de aceea s-a mers si mai demult pe instrument solo.
Suna frumos in sala de concert poate, sau acasa cu casti performante.
nu se potriveste pentru inlocuirea actualului sonor! scuze…
suna foarte bine, clasic și elegant. nu ne place nici noua cel actual. trebuie încercat și atunci decis
Place , nu place se inscrie in tendinta oradeana de suprimare a trecutului oradean. Deci trebuie sa fie pus.