În condiţiile în care România are cel mai mare procent de naşteri în rândul femeilor sub 20 de ani din Uniunea Europeană – 9,9% din numărul total de naşteri faţă de 2,8% media UE – subiectul maternităţii precoce este un subiect actual pe care dramaturga Andreea Tănase l-a abordat în textul piesei „98% decizia corectă”, pus în scenă la Teatrul Regina Maria din Oradea de regizorul Cătălin Mardale în scenografia lui Răzvan Chendrean. Premiera spectacolului Trupei Iosif Vulcan a avut loc duminică seara, 23 aprilie.
[eadvert]
Piesa spune povestea Izei, o fată de şaptesprezece ani care rămâne însărcinată (rol jucat cu multă dezinvoltură şi naturaleţe de Georgiana Coman), şi situaţiile cu care se confruntă acasă şi la şcoală. Din păcate orele de educaţie sexuală lipsesc din programele şcolare, sexualitatea rămânând un subiect sensibil de discutat, dar care se dezbate pe la colţuri, pe internet, având surse mai mult sau mai puţin competente. Miştocăreala, bullingul, de multe ori atitudinea agresivă a părinţilor fac ca decizia corectă să fie influenţată, întunecată de factorii externi. Iza are libertatea de a alege. Este o decizie grea, una dintre cele mai dificile decizii din viaţa unei femei.
Dezbaterile de după spectacol
Este un spectacol dedicat cu precădere adolescenților cu vârsta peste 16 ani. Şi la fel ca şi spectacolele „Invizibili” sau „Exploziv” vizionarea spectacolului se încheie cu o dezbatere. La finalul premierei de duminică, pe scenă au rămas actorii din distribuţia piesei (Georgiana Coman, Sorin Ionescu, Lucia Rogoz, Carina Bunea, Tudor Manea, Angela Tanko, Petra Panait, Eugen Neag, David Constantinescu), care alături de Andreea Tănase şi Călălin Mardale au participat la discuţiile moderate de secretarul literar Florina Dometi.
Spectacolul se înscrie în programul „Autorii printre noi”, iniţiat de conducerea Teatrului Regina Maria, care propune crearea unui cadru de întâlnire între public şi echipa de creaţie a spectacolului. În acelaşi timp, Florina Dometi a precizat în debutul discuţiei că tematica spectacolului se înscrie într-ul alt program conex de educaţie artistică, dedicat tinerilor, care îşi propune crearea unui spaţiu de siguranţă, un „safe spot” de dezbatere pe subiecte care încă sunt tabu pentru societate. Spectacolul „98% decizia corectă”, de câte ori se va juca de acum înainte în cadru organizat pentru licee, la finalul reprezentaţiilor vor avea loc discuţii între un psiholog şcolar şi elevii prezenţi la spectacol.
Întrebată în ce măsură consideră că teatrul îşi poate lua angajamentul de a educa, informa şi preveni astfel de situaţii, Andreea Tănase a răspuns: „Poţi să prezinţi nişte poveşti, nişte situaţii, care atâta vreme cât nu au eticheta de teatru documentar sunt ficţiune, şi pornind de la asta poţi să le pui în discuţie. Din punctul meu de vedere, şi cum am scris şi proiectul ăsta, cum lucrez şi abordez partea asta, pot să aduc în discuţie astfel de subiecte, dar nu cred că e responsabilitatea mea de a educa şi de a preveni. De lucrurile astea ar trebui să se ocupe oameni care sunt specialişti”. Este important să deschizi un dialog, pentru că poate de acolo vor veni acţiunie şi deciziile viitoare, spune şi regizorul Cătălin Mardale. Întrebaţi tinerii din sală dacă li se pare important să se discute astfel de subiecte în teatru, răspunsul a fost unanim: Da!
Limbajul vulgar, „periat” sau nu în teatru
Florina Dometi a lansat întrebarea dacă, abordând astfel de teme de care societatea românească se fereşte, au întâlnit ostilitate din partea publicului. Întrebarea aminteşte de fapt situaţia de la Piatra Neamţ, unde textul a fost pus pentru prima dată în scenă de regizoarea Elena Morar la Teatrul Tineretului, şi care a stârnit o serie de reacţii atât în presa naţională cât şi din partea Asociaţiei Coaliţiei pentru Familie sau a Asociației Alianța Părinților, ultima depunând chiar o sesizare la Inspectoratul Școlar Județean Neamț. Reacţiile în lanţ au apărut de fapt după ce un jurnalist al unui ziar local a scos din context fraze din textul piesei intitulându-şi apoi articolul „Replici de canal porno pe scena Teatrului Tineretului!”.
Andreea Tănase spune că până acum nu a simţit ostilitate, dar actorul Sorin Ionescu a lansat în rândul publicului tânăr întrebarea: „Limbajul vi s-a părut violent?”. Răspunsul din sală al tinerilor a venit promt: „Mi s-a părut mult mai finuţ faţă de cum vorbesc de fapt tinerii. Personal am crezut că este o miză estetică, şi anume, să facă un fel de disociere între realitate şi o variantă perfectă. Am crezut că asta este miza, să nu fie mai violent, să fie o variantă frumos ambalată versus o situaţie grea”. Sorin Ionescu a precizat: „Întreb foarte serios, pentru că ni se reproşează des, din mai multe surse, că teatrul aduce în ultima vreme un limbaj foarte violent, vulgar. Textul a fost uşor periat pentru că a fost gândit pentru adolescenţi, să nu deranjeze”.
Criticul de teatru Mircea Morariu a intervenit: „Atâta vreme cât nu se va realiza o chestie simplă, care se învaţă la lingvistică, faptul că aceste cuvinte sunt desemantizate – care nu mai au sens, ci ele sunt pur şi simplu rostite ca să acopere pauze de gândire – n-o să mergem nicăieri mai departe. Pur şi simplu trebuie să le rostim cu toată libertatea interioară, fără să ne pese, fără să credem că rostim pe scenă pornografie. (…) Nu văd de ce trebuie periate. Dar sigur, nu trebuie folosite nici aiurea”. Lucru întârit şi de criticul de teatru Elisabeta Pop: „Totuşi, nu poţi să întreci măsura. Poţi să spui o dată, dar dacă repeţi de zece ori vulgarităţile astea, cred că strici chiar spectacolul”.
Ideea de final a aparţinut unei tinere spectatoare: „Teatrul în general trebuie să prezinte viaţa, dar mult mai dramatic. Mie mi se pare că a fost o piesă foarte bine realizată. Asta este realitatea, poate ambalată într-un alt mod faţă de cel cu care sunteţi dumneavoastră obişnuiţi. Până la urmă totul trebuie să fie prezentat şi cu o anumită – nu neapărat cenzură – dar decenţă. Iar actorii şi producătorii au reuşit să facă chestia asta foarte bine. Şi de aceea vă mulţumim pentru că aţi pus în scenă o problemă care se vede foarte des în România şi care ar trebui să fie mai mult discutată. Sincer, eu chiar încerc foarte mult să găsesc cât mai multe piese de media sau piese de teatru care să prezinte situaţii care nu sunt destul privite, mai ales în România. Vă mulţumesc!”
După premiera de duminică, 23 aprilie, următoarele reprezentații vor avea loc în 27 aprilie și 10 mai. Biletele se găsesc la agenția teatrului sau online pe Eventim.ro. Cu această piesă şi-a făcut şi debutul Petra Panait, proaspătă absolventă de actorie în cadrul Facultăţii de Teatru şi Film a Universităţii „Babeş – Bolyai” din Cluj Napoca. Ea debutează în teatrul unde tatăl ei, actorul Petre Panait, a slujit scena mai bine de 20 de ani.
Citiți principiile noastre de moderare aici!