Într-un comunicat postat pe site-ul Ministerului Educației Naționale (MEN) se arată că în urma consultării publice privind rolul temelor pentru acasă, organizate de Minister și Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), desfășurată în perioada 07 – 20 noiembrie, au participat, completând integral un chestionar on-line, 70.952 de persoane din învățământul preuniversitar, dintre care: 27.383 au fost părinți (84% – mame), 32.786 de elevi și 10.783 de cadre didactice din toată țara. Fetele şi băieții se raportează la teme în mod diferit. Marea majoritate a fetelor văd temele de acasă ca pe un aspect pozitiv, comparativ cu băieții.
Mulți, dar …?
Chiar dacă numărul de respondenți este considerat de inițiatorii consultării publice unul foarte mare, există destul de multe dezechilibre: mediul urban este suprareprezentat față de cel rural; învățământul primar este mai puțin reprezentat decât cel gimnazial sau liceal; în ce privește genul respondenților, fetele sunt mult mai numeroase decât băieții; cei mai mulți elevi respondenți sunt cei cu medii peste 7.
În urma analizei răspunsurilor primite, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a elaborat un raport care include rezultatele și concluziile acestei consultări publice.
„Conform studiului, temele pentru acasă sunt considerate utile și necesare pentru îmbunătățirea învățării de cei mai mulți dintre respondenți. Cu toate acestea, se constată o preponderență a temelor repetitive, monotone și dificile, care întăresc ceea ce s-a predat la clasă.
Profesorii se centrează pe explicarea sarcinilor și pe feedback-ul frontal, în timp ce elevii și părinții își doresc teme diferențiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ și eventual în echipă”, se arată în comunicat. Cu toate acestea, 75-80% dintre elevii şi părinții care au completat chestionarele consideră că de cele mai multe ori temele sunt adesea prea obositoare și prea multe, ocupând mult prea mult din timpul liber al copilului.
În ce privește temele pentru vacanță, mai mult de jumătate dintre profesori declară că nu dau elevilor astfel de teme.
Păreri diferite
Referitor la faptul că temele pentru acasă ar avea un aspect negativ și că acestea conduc la o stare de neliniște, îngrijorare sau stres pentru copil, 70,7% dintre părinții și 67.8% dintre elevii respondenți susțin această afirmație, mai ales în cazul celor de la gimnaziu și liceu, unde complexitatea temelor este mai mare.
Un alt aspect îngrijorător e faptul că aproape 80% dintre părinți afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor.
În așteptarea adoptării unui act normativ care să reglementeze rolul temelor pentru acasă și timpul necesar efectuării acestora, opiniile cadrelor didactice sunt împărțite.
O parte consideră că temele pentru acasă ar trebui să beneficieze de o reglementare juridică pentru a exista o raportare la un cadru comun (astfel ar urma să se evite excesele legate de volumul temelor, gradul de dificultate, timpul necesar efectuării acestora etc.). De cealaltă parte, unii profesori consideră că această chestiune trebuie să fie și poate fi gestionată de ei, de dascăli, în funcție de particularitățile fiecărei clase, iar reglementarea acestei probleme este considerată de aceștia o constrângere a libertății de acțiune a cadrelor didactice.
Propuneri
Recomandările respondenților sunt de a acorda atenții speciale nu doar tehnicilor de învățare independentă, (care contribuie la formarea unor deprinderi de rezolvare independentă a unor sarcini), ci și tehnicilor de lucru în echipă (care contribuie la exersarea competențelor de comunicare, negociere, management al timpului, etc.) – teme de grup.
Alți respondenți vor teme pentru acasă cu caracter interdisciplinar sau transdisciplinar, alternarea temelor clasice, tradiționale, cu cele cu caracter practic-aplicativ, legate de viața reală (proiecte, machete), precum și diferențierea între temele zilnice și temele cu termen mai lung de realizare (săptămânal, bilunar, lunar, semestrial).
Prin realizarea acestui lucru s-ar forma și dezvolta abilități și competențe ale elevilor față de managementul timpului și a responsabilității.
Unii recomandă folosirea unor instrumente pentru monitorizarea temelor zilnice și săptămânale la nivel de clasă (caiet, jurnal sau un grafic al clasei, care să fie disponibil și accesibil pentru toți profesorii care predau la clasa respectivă). Măsură considerată ca un ajutor pentru cadrele didactice în stabilirea realistă a temelor.
Conform MEN și ISE această consultare a avut ca obiective corectarea unor disfuncționalități semnalate și identificarea de noi abordări în ceea ce privește rolul temelor în procesul de învățare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!