. Acesta a fost îndemnul la care au răspuns ieri aproximativ 750 de oameni, îmbarcaţi în peste 250 de automobile. Punctul de plecare a fost parcarea fostei benzinării din Pocola, iar traseul s-a întins până la intersecţia DN 76 cu drumul spre Holod şi retur. Organizatorul acţiunii, Zoltan Kovacs a explicat contextul care i-a scos pe oameni în stradă. „Dacă în anul 1887 Beiuşul era «legat» de capitala de judeţ prin linia de cale ferata Oradea- Vaşcău, asigurând fluxul de mărfuri şi călători al epocii, după 126 de ani, în anul de graţie 2013, se poarte considera izolat, privat de infrastructura de transport sigură şi eficientă. Tronsonul bihorean al DN76, construit pe calea drumului tradiţional de Oradea, asfaltat probabil prin anii 50, a fost veşnicul copil vitreg al reţelelor de drumuri naţionale. Nepăsarea crasă din ultimii 23 de ani, lipsa finanţării dar mai ales a voinţei politice, precum şi întreţinerea deficitară şi rău intenţionată („plombe” de zavură şi asfalt frezat) au adus DN 76 la stadiul de drum de ţară, drum comunal uitat printre dealuri. Totul a fost foarte frumos la nivel de promisiuni, dovedite de fiecare dată deşarte”. Ce are de suferit Beiuşul, şi zona numită generic „Ţara Beiuşului”, acolo unde trăiesc 100.000 de locuitori? Explică tot Zoltan Kovacs: „Avem de suferit atunci când dorim să avem acces spre Oradea pentru o problemă curentă la admnistraţia judeţului, pentru o urgenţă medicală majoră, are de suferit accesul investitorilor, dar şi ai celor 4000 de elevi din şcolile din Beiuş, este îngreunat accesul spre zonele turistice ale Apusenilor: Stâna de Vale, Peştera Urşilor, Meziad, Farc (Roşia), Padiş, Boga, Arieşeni- Vârtop. Nu în ultimul rând, acest drum este teatrul a numeroase accidente rutiere soldate cu morţi şi răniţi, maşini distruse în gropi.
DN76 nu este un caz solitar în judeţul Bihor. Cu mici excepţii ( E671, E60 pe porţiuni), fără a fi exhaustiv, infrastructura de transport este şi subdezvoltată şi distrusă: Bihorul se poate «lăuda» ca unul din judeţele cu cele mai proaste şi slabe legături feroviare pe orice direcţie, linii simple neelectrificate, şi pe alocuri cu şine (care dacă n-au fost demontate sau furate) fabricate acum 100 de ani! Singura doleanţă a protestatarilor este: drumuri sigure şi bune, iar banii din truda fiecăruia strânşi la bugete, să se revadă în bunăstarea fiecăruia. «Drumul» de la vorbe la fapte, ale autorităţilor alese sau numite – trece prin DN 76 acum!”, a spus Zoltan Kovacs.
Citiți principiile noastre de moderare aici!