Festivalul Internațional de Teatru Oradea (FITO), ajuns la ediţia a IX-a, se va desfăşura în perioada 1 – 9 iunie 2024, continuând tradiția începută în 2013 în formatul unui festival amplu și divers, dar și în 1976 prin Festivalul de Teatru Scurt, cuprins în prezent în cadrul FITO.
[eadvert]
Anul acesta festivalul va avea trei mari secțiuni: secțiunea concurs – Festivalul de Teatru Scurt, secțiunea Off-concurs și secțiunea Outdoor. FITO va cuprinde spectacole valoroase, invitate atât de la teatre importante din România, cât și din străinătate.
Secţiunea Spectacole invitate – Off-concurs este o secțiune dedicată special orădenilor, care are scopul de a aduce în fața spectatorilor producții ample, ce se află în top la ora actuală în teatru, iar Secțiunea Outdoor transformă strada într-o mare scenă și oferă trecătorilor puțin din magia teatrului. Secțiunea concurs – Festivalul de Teatru Scurt ajunge anul acesta la ediția cu numărul XXVII.
Festivalul de Teatru Scurt este o manifestare culturală unică în peisajul teatral românesc, cu o longevitate greu de egalat, prima ediție având loc în anul 1976. Până în anul 2013, când a fost creată macrostructura FITO, a funcționat ca un festival de sine stătător. Din 2013 a devenit secțiunea principală a Festivalului Internațional de Teatru Oradea și are caracter competitiv.
La ediţia de anul acesta vor concura 26 spectacole de la teatre din țară și din străinătate pentru cele cinci premii acordate de juriu: premiul pentru cea mai bună actriță, premiul pentru cel mai bun actor, premiul pentru cea mai bună regie, premiul pentru cel mai bun spectacol şi premiul pentru cea mai bună scenografie.
Printre spectacolele selecţionate se numără „Toxic” de Bruce Kane al Teatrului „Toma Caragiu” Ploiești, în regia lui Florin Piersic Jr., „Elektra” după tragedia lui Sofocle, spectacol al Teatrului Maghiar în regia lui Botond Nagy, „Republica Melania” de Irina Nechit al Teatrului Odeon, București, în regia lui Gelu Colceag,spectacolul-concert „Hedwig and the Angry Inch” de John Cameron Mitchell, regizat de Răzvan Mazilu la Teatrul Stela Popescu București, dar şi “Zeiţe de categoria B” în regia lui Andrei Măjeri, o colaborare între Teatrul Național Cluj-Napoca, Teatrul „Regina Maria” Oradea și Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani.
Cu buget aprobat, selecţie mai amplă
Selecția de spectacole care vor participa în secțiunea Concurs a fost realizată ediția aceasta de către conducerea Teatrului Regina Maria. Spectacolele eligibile pentru selecția în festival au trebuit să se încadreze în specificul festivalului de teatru scurt (să nu depășească 90 de minute; fără pauză). În componența trupelor înscrise în secțiunea concurs, numărul maxim admis a fost de 30 de persoane.
Spațiile disponibile de joc din cadrul Festivalului sunt: Sala Mare a Teatrului Regina Maria, Sala Arcadia a Teatrului Regina Maria, Sala Transilvania şi Cetatea Oradea – scena mobilă.
Anul acesta au fost selectate 26 de spectacole comparativ cu 17 faţă de ediţia de anul trecut.
„De fiecare dată este vorba despre ce îți propui, ce buget ai. Ieri (n.r. – marţi, 9 aprilie) a intrat bugetul festivalului, pentru că iniţial nu am avut niciun leu. Am negocia cu preşedintele Consiliului Judeţean şi am primit buget, care împreună cu veniturile proprii se ridică la 700.000 lei. Prin comparaţie, Festivalul Shakespeare de la Craiova primeşte 1 milion de euro de la Primăria Craiovei, plus bani de la Ministerul Culturii. Problema noastră a fost întotdeauna legată de selecţia unor spectacole valoroase din străinătate pe care trebuia să le contractezi cu un an înainte și niciodată nu am știut pe ce buget ne putem baza”, spune Daniel Vulcu, managerul Teatrului Regina Maria.
Daniel Vulcu precizează că sunt în discuţii cu spectacole valoroase din ţară şi din străinătate pentru secţiunea off concurs. „Ne interesează regizori importanţi şi spectacole valoroase. Suntem în discuţii pentru un spectacol premiat din Polonia pe care l-a văzut Victoria Balint. Acest spectacol şi-l doreşte şi Festivalul Naţional de Teatru de la Bucureşti, care vrea exclusivitate impunându-le ca premiera pe ţară să fie în cadrul FNT. Dar la noi au fost selecţionaţi cu mult timp înaintea lor şi teatrul polonez a obţinut deja bani de la Institutul cultural polonez pentru deplasarea la Oradea, nu pentru Bucureşti. Să sperăm că până la urmă vor veni la FITO”, precizează Daniel Vulcu.
Printre spectacolele invitate din străinătate se mai au în vedere teatre din Ungaria, Egipt, Brazilia şi Germania. Spectacolele care fac parte din secțiunile otudoor şi off concurs vor fi anunțate în curând pe site și pe canalele de social media ale festivalului orădean.
Selecţia Festivalului de Teatru Scurt 2024
- Teatrul Național Radu Stanca Sibiu – MAMĂ
de Marta Barceló, regia: Mariana Cămărășan - Teatrul „Toma Caragiu” Ploiești – TOXIC
de Bruce Kane, regia: Florin Piersic Jr. - Teatrul Metropolis București – CINE L-A UCIS PE TATA?
dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, regia: Andrei Măjeri - Teatrul de Nord Satu Mare – LA VIE EN ROSE
un spectacol de Gigi Căciuleanu - Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca – ELEKTRA
adaptare scenică de Ágnes Kali și Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, regia: Botond Nagy - Teatrul Stela Popescu București – HEDWIG AND THE ANGRY INCH
de John Cameron Mitchell, regia: Răzvan Mazilu - Teatrul Național „Mihai Eminescu” Timișoara – ADEVĂRUL
de Florian Zeller, regia: Radu Iacoban - Teatrul German de Stat Timișoara – OAMENI. DE VÂNZARE
un spectacol de Carmen Lidia Vidu - Teatrul Tineretului Piatra Neamț – DOLORES
de Edward Allan Baker, regia: Ciprian V. Nechita - Teatrul Municipal Bacovia, Bacău – O POVESTE SUPER FERICITĂ (DESPRE CUM E SĂ FII FOARTE TRIST)
de Jon Brittain, regia: Horia Suru - Teatrul Odeon, București – REPUBLICA MELANIA
de Irina Nechit, regia: Gelu Colceag - One-woman show cu Edith Alibec – TEA AND MILK
de Edith Alibec, regia: Dana Paraschiv - TEATRELLI în co-producție cu Teatrul Național Cluj-Napoca, Teatrul Regina Maria Oradea și Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani – ZEIȚE DE CATEGORIA Bde Alexandra Felseghi, după o idee de Andrei Măjeri, regia: Andrei Măjeri
- Teatrul de Stat Constanța – TRILOGIA BELGRĂDEANĂ
de Biljana Srbljanović, regia: Erwin Șimșensohn - Teatrul Municipal Baia Mare – DELFINI
o rescriere de Adina Lazăr, după „Singurătatea Pietrelor” de Flavius Lucăcel, regia: Adina Lazăr - Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad – ONE (WO)MAN SHOW
un spectacol cu și de Zoltan Lovas - Teatrul Dramaturgilor Români, București – URMUZ VA FI NUMELE SĂU
o biografie poetică după viața și opera lui URMUZ alcătuită de Gavriil Pinte, regia: Gavriil Pinte - Teatrul „Maria Filotti” Brăila – FALSA SERVITOARE
de Marivaux, regia: Alexandru Mâzgăreanu - Teatrul de Vest Reșița – VIAȚA E VIS
de Pedro Calderón de la Barca, regia: Toma Enache - Teatrul de Artă, București – AMERICAN BUFFALO
de David Mamet, regia: Bogdan Budeș - Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca – RAȚA!
de Cleopatra Constantinescu, regia: Dragoș Alexandru Mușoiu - Companhia Nova de Teatro, Brazilia – A SCREAM IN THE DARK
un spectacol de Lenerson Polonini - Theater Werkstatt Hannover, Germany – FOR HEAVEN’S SAKE, ICARUS!
regia: Ahmed Ezzat Elalfy - Teatrul Csokonay Debrecen, Ungaria – NINCSTELENEK / DEPOSEDAȚI
de Borbély Szilárd, regia: Botos Bálint - Teatrul Jokai Bekescsabai, Ungaria – AZ ÖLTÖZTETŐT / CABINIERUL
de Varsányi Anna, regia: Krisztina Tarsoly - Teatr Polski Bydgoszcz, Polonia – THE LAST DAYS OF ELENA AND NICOLAE CEAUȘESCU
dramaturgie: Julia Holewińska, regia: Wojciech Faruga
Citiți principiile noastre de moderare aici!