Până joi după-amiază, 248 de copii au fost evaluaţi psihosomatic. Dintre aceştia 43 au primit recomadare pentru accederea în clasa I, 194 pentru clasa pregătitoare şi 11 pentru grupa mare. Inspectorul şcolar general Dorel Luca a spus că Evaluarea se face în 15 centre din Bihor şi a fost introduă se Ministerul Educaţiei pentru ca, în funcţie de recomandările psihologilor, părinţii să decidă dacă îşi înscriu micuţii în clasa pregătitoare, în clasa I sau dacă îi mai lasă la grădiniţă.
„Dacă micuţul până la 31 august 2012 împlineşte 6 ani şi a terminat grupa mare la grădiniţă, iar părintele vrea să-l înscrie în clasa I poate să-l înscrie fără niciun fel de evaluare. În mod excepţional se întâmplă asta în acest an, pentru că sunt copii care nu au avut posibilitatea să facă grupa pregătitoare pentru şcoală pentru că, poate., la unitatea respectivă de învăţământ nu s-a putut organiza această grupă datorită numărului redus de copii. Din discuţiile cu doamna Aurelia Bodea, inspector pentru învăţământ preşcolar, am aflat că ceea ce fac copiii la grupa mare este sensibil acelaşi lucru cu ce fac la grupa pregătitoare pentru şcoală. S-a luat această hotărîre ca şi copiii care au terminat grupa mare să poată să acceadă în clasa I pentru că în clasa pregătitoare ar face multe elemente pe care le-au făcut deja în grupa mare şi există riscul ca unii copii mai isteţi să se plictisească. Cei ce împlinesc 6 după 1 septembrie 2012 şi au făcut grupa mare se prezintă la centrele de evaluare psihosomatică şi, în funcţie de dorinţa părinţilor, optează pentru clasa pregătitoare sau pentru clasa I. Am avut şi situaţii în care părinţii au vrut ca să-l lase la clasa pregătitoare pentru că ei consideră că aşa e mai bine pentru copilul lor. Noi respectăm dorinţa părintelui. Psihologii fac recomandări, decizia aparţine însă părintelui”, a spus Dorel Luca.
Criterii de evaluare
Evaluarea durează în jur de 40 de minute.
„Psihologii evaluează capacitatea de atenţie, de memorie, dacă cunosc elemente precum stânga, dreapta, culori, forme geometrice, gradul copilului de a se concentra, câteva deprinderi matematice. O altă componentă este evaluarea competenţelor social-emoţionale, modul în care copilul relaţionează cu educatoarea sau învăţătoarea, cu părinţii”, a declarat Simina Hinţ, directorul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Bihor.
Potrivit acesteia, în cazul în care micuţul a răspuns la 75% din aceste teste, psihologii recomandă înscrierea lui în clasa pregătitoare ori în clasa I. În cazul în care copilul nu realizează acest punctaj, psihologul le recomandă părinţilor să-l mai lase la grădiniţă.
„Avem şi un caz mai deosebit. Un copil care la toamnă va împlini patru ani şi jumătate. Părinţii acestora vor să-l înscrie în clasa I. După testare, vom vedea dacă este pregătit”, a mai precizat Simina Hinţ.
C.D.
Citiți principiile noastre de moderare aici!