După-amiază, de la ora 16:30, de data aceasta în Sala Mare a Primăriei, are loc al doilea episod al dezbaterii publice a fiscalităţii pe anul viitor. Acesta va cuprinde, pe lâmgă expunerea intenţiilor executivului, şi simulări pe propunerile făcute de participanţii la primul episod.
Între noutăţile importante din proiectul fiscal pe anul viitor, introduse pe baza noului Cod Fiscal, supraimpozitarea proprietăţilor degradate şi obligativitatea reînnoirii declaraţiilor de impunere pentru toate persoanele juridice vor afecta categorii largi de contribuabili.„Codul Fiscal prevede această obligativitate pentru toate persoanele juridice. Aceasta priveşte şi persoanele fizice proprietare de clădiri nerezidenţiale”, spune Sorin Iacob, adjunct în cadrul Direcţiei Economice din Primărie.
Acesta exemplifică şi spune că, în cazul în care o persoană deţine o locuinţă dată în chirie ca atare, aceasta va fi impozitată în continuare ca locuinţă. Dacă, însă, locuinţa e folosită ca spaţiu cu altă destinaţie, va fi impozitată ca atare. Suma datorată se va calcula în funcţie de valoarea propietăţii şi poate fi şi de zece ori mai mare decât cea achitată până acum.
Dublu
O premieră introdusă de Codul Fiscal cu titlul de permisiune acordată primarilor este supraimpozitarea clădirilor, terenurilor şi platformelor industriale aflate în stare avansată de degradare.
Administraţia Bolojan a optat să nu aplice dublarea impozitului pentru terenurile neîngrijite, pe motiv că situaţia acestora se poate schimba rapid, pe parcursul anului fiscal. Propune, însă, dublarea impozitului pe clădiri deteriorate. Asta în primul an. Dacă proprietarul nu repară faţada în anul în curs, în 2017 impozitul va fi din nou majorat cu 100%.
Pentru a limita posibilitatea abuzurilor, executivul a propus şi un mecanism pentru stabilirea imobilelor care se „califică” pentru majorarea cu 100% a impozitului. Sunt vizate, în prima fază Centrul istoric şi arterele principale ale oralşului.
Fiecare imobil din aceste perimetre va face obiectul unei note tehnice de constatare întocmite de Compartimentul Disciplina în Construcții din cadrul Poliției Locale. Fișa tehnică va viza analizarea a trei elemente, fiecare notat cu un punctaj: aspectul exterior al clădirii (acoperiș +fațada) – 50 puncte, elementele de structură ale clădirii – 45 puncte și împrejmuirea clădirii – 5 puncte. Cele care adună puncte multe primesc nota „nesatisfăcător” şi primesc dublarea impozitului. Cele fără puncte sau cu foarte puţine, iau FB şi primesc scutire de impozit pe anul respectiv.
Propuneri
Cei care au rămas la primul episod al dezbaterii fiscalităţii, în ciuda condiţiilor proaste oferite de sala mică a Primăriei, au făcut câteva propuneri la tabloul fiscal. Edilii sunt nevoiţi să le ia în calcul: „Am preluat toate propunerile şi facem simulări pe ele. Le vom prezenta miercuri, la dezbaterea din sala mare”, spune Iacob. Cei care doresc să-l consulte, proiectul de hotărâre se găseşte pe site-ul oradea.ro la secţiunea Dezbateri Publice, dar şi la sediul Primăriei, Piaţa Unirii nr.1-2, de unde se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la ghişeul de relaţii cu publicul.
Până în 17 noiembrie se pot trimite în scris propuneri, sugestii sau opinii cu valoare de recomandare, la sediul Primăriei, prin fax la numărul 0259.409.400 sau prin e-mail la adresa primarie@oradea.ro. Proiectul de hotărâre însotit de toate modificările propuse va fi supus aprobării Consiliului Local în 19 noiembrie. Informaţii suplimentare pot fi obţinute la numărul de telefon 0259/437.000, persoane de contact: director executiv Nadia Haş şi director executiv adjunct Sorin Iacob. Materialele transmise vor purta menţiunea: „Referitor la proiectul privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!