Primul obiectiv care va demara în acest an, poate chiar până la finalul acestei luni este reabilitarea magistralelor.
„Profităm că vremea permite şi vom începe în această lună lucrarea, cu realizarea unei bretele de legătură între magistralele 1 şi 3, în zona Şirul Canonicilor. Aceasta este o porţiune care pe se construieşte magistrală de la zero aşa că se poate lucra fără grija că deranjăm termoficarea”, spune viceprimarul Mircea Mălan. Proiect european foarte bănos, reabilitarea celor 17,5 km de conducte de termoficare aferente magistralelor 1 şi 3, a fost adjudecată, după un lung proces în justiţie cu contestatarii, de asocierea Construcţii Bihor SA cu Energomontaj pentru 46,5 milioane lei, fără TVA.
Licitaţia pentru centrala pe gaz, cea mai bănoasă din istoria Oradiei, este în SEAP, la finalul anului trecut tocmai a fost deblocată printr-o decizie a ANSC.
Rogerius – centru de afaceri
Proiectul trasformării Pieţei Rogerius într-un aşa numit centru de afaceri cu produse tradiţionale are startul programat pentru a doua jumătate a lunii martie. „În funcţie de vreme, e posibil să amânăm deschiderea lucrărilor până în aprilie”, spune vicele, pentru a incomoda cât mai puţin comercianţii care vor trebui să îşi mute temporar activitatea într-un cort, în parcarea Spitalului Curteanu.
Proiectul din Rogerius are o componentă care-l individualizează în peisajul imobilelor publice din Oradea: ambiţia spre un consum energetic cât mai mic. Şi finanţarea acestuia se face pe fonduri europene, din programul frontalier HU-RO.
Cu Vulturul spart
Şi refacerea pavajului din Pasajul Vulturul Negru ar trebui să înceapă în a doua jumătate a lunii martie, cu condiţia vremii favorabile. Lucrarea va fi patronată de aceeaşi Marconst SA, firma care a lucrat de la început acolo, care va şi suporta costul refacerii, spune Mălan. Firma va lua în subantrepriză un executant specializat în mozaic. „Au discutat cu firme din Cehia, Ungaria şi Italia, care le-au trimis şi mostre. Vor decide cu care vor să lucreze”, spune vicele.
Apropiată UDMR, Marconst este în corzi: în 28 iunie anul trecut, Primăria a refuzat să le recepţioneze lucrarea şi de atunci şi până acum i se calculează penalităţi la 5.000 de euro pe zi. Acestea ar putea fi anulate dacă firma predă Primăriei un mozaic fără defecte.
Şi această lucrare este finanţată din fonduri europene.
Drum expres, pod „în aer”
Controversatul proiect al drumului expres care va traversa Oradea la baza dealurilor, de-a lungul căii ferate pe ruta Podul din Dragoş Vodă – Dealul Ciuperca – strada Ecaterina Teodoroiu cu ieşire în zona depoului CFR plus bretelele de legătură, va fi pus în operă începând din acest an. În 15 ianuarie, Primăria ar trebui să primească proiectul tehnic de execuţie, în 14 ianuarie, în Consiliul local se vor aproba culoarele de expropriere şi, după determinarea unui executant prin licitaţie, la vară ar trebui să înceapă lucrarea în zona depoului, a precizat Mircea Mălan. Drumul expres face obiectul unui proiect cu finanţare europeană.
În acelaşi context, viceprimarul spune că şantierul podului din Dragoş Vodă va fi reluat anul acesta. Municipalitatea nu s-a decis, încă, pe modul de alegere a executantului, negociere direct cu Construcţii Bihor, firmă al cărei coproprietar este senatorul Gavrilă Ghilea şi care a executat prima parte din lucrării, sau scoaterea la licitaţie a diferenţei. În cursul anului trecut, Selina şi-a declarat interesul pentru acest obiectiv. Finanţarea acestuia se face din bugetul local, deci cu atât mai mult contează cât va aloca executivul pentru terminarea podului.
În martie 2013, comisia municipală de preluare a podului estima că „din aproximativ 1,7 milioane euro, (la cât s-a evaluat iniţial podul n.r.) s-au făcut lucrări în valoare de vreo 900.000 euro sau 1 milion”. În august, raportul de evaluare al altor specialişti arăta că „suma necesară pentru terminarea podului Macio este de 1,5 milioane de euro”. De podul din Dragoş-Vodă se leagă şi ţeapa primită de edili de la investitorul italian care a pornit lucrarea dar care a omis să constituie garanţia bancară de 500.000 de euro în favoarea oraşului, după cum cerea contractul. Rămâne de văzut cât va plăti, până la urmă, oraşul pentru un pod pe care, iniţial, trebuia să-l primească gratis.
Dealul Ciuperca şi Piaţa Unirii
Şi proiectul de amenajarea a Dealului Ciuperca, cu finanţare HU-RO, ar trebui demarat anul acesta. Viceprimarul Mălan spune că acesta se află în faza desemnării proiectantului. „8.300 de mp de teren vor fi adăugaţi la parcela aflată în proprietatea Primăriei, astfel că amenajarea de pe Dealul Ciuperca se va extinde pe 3,8 hectare. Până în vară se va desemna căştigătorul şi după asta se va demara lucrarea”, declară edilul.
Unul dintre cele mai dezbătute proiecte municipale, cel referitor la Piaţa Unirii, ar trebui să intre pe făgaşul execuţiei în acest an. Anunţul este în SEAP pentru găsirea executantului şi în vară ar trebui să începem lucrările. „Sper să vină la licitaţie firme care să poată executa această lucrare. Lucrarea cere măiestria unor maeştri în piatră nu doar a unora care să monteze dale”, crede viceprimarul Mălan.
Pasajele Centurii, în liciţaie
Ieri au fost publicate în SEAP cererile de oferte pentru „Amenajare intersecţie prin pasaj denivelat între drumul de centură al Municipiului Oradea şi drumul naţional DN 76 Deva-Oradea” şi „Amenajare intersecţie prin pasaj denivelat între drumul de centură al Municipiului Oradea şi drumul naţional DN 79 Arad-Oradea”, anunţă Primăria. Ofertele se pot depune până în 31 ianuarie, ora 9:00 pentru pasajul de pe DN 76, respectiv 3 februarie, ora 9:00 pentru pasajul de pe DN 79. Deschiderea ofertelor se va face în aceleaşi zile, la ora 12:00. Valoarea estimată a lucrărilor pentru pasajul de pe DN 76 Deva – Oradea este de 19.236.498,33 lei, iar pentru cel de pe DN 79 Arad-Oradea de 19.954.722,56 lei, banii vin din Programul Operaţional Regional 2007-2013 – Axa prioritară 1. „Câştigătorul licitaţiilor ar trebui să termine lucrările până în 31 decembrie 2015, când cele două pasaje ar urma să fie date în funcţiune”, spune primarul Ilie Bolojan.
Anul acesta continuă şi amenajarea pistei velo care leagă Oradea de Berettyóújfalu. Banii economisiţi în proiect rămân la Oradea şi au oprimit deja destinaţia: legarea pistei proiectate cu una care conectează municipiul de Băile 1 Mai şi Felix, pe traseul Podul Sovata – Oneştilor – Traian Blajovici – malul Peţei – Ogorului spre 1 Mai.
Restul de Macio costa 1,5 milioane euro
Reamenajarea Dealului Ciuperca, in licitatie
Citiți principiile noastre de moderare aici!