Search Corporation se obliga să facă
proiectul de prelungire a pistei de la 1.800 de metri
la 2.400 de metri şi de lărgire a ei de la 30
la 45 de metri.
Proiectul de modernizare avea în vedere şi
construirea unui terminal cargo pentru mărfuri
şi reabilitarea terminalului pentru pasageri,
urmând ca peste câţiva ani să fie
construit unul nou, la standarde Schengen, iar cel
actual să devină clădire
administrativă.
O dată cu semnarea contractului, planurile fostei
conduceri judeţene, de construire a unui nou
aeroport, lângă Diosig, în parteneriat
cu Debreţin, deveneau desuete. Mai ales că
şi ungurii s-au reorientat între timp…
Care e strategia PDL?
Ţîrle speră la banii europenilor,
însă pentru ca ei să ajungă anul
acesta la Oradea trebuie să treacă prin
filtrul Bucureştiului. Ministerul Transporturilor
este cel care întocmeşte lista de
priorităţi pentru finanţările
europene, tot acest minister urmând să
emită în prima jumătate a acestui an
şi Ghidul Aplicantului pentru fondurile
structurale.
Şi aici intervine factorul politic. Un calcul
politic făcut, din păcate, de prea multe ori
la noi, ar spune că PDL nu ar trebui să se
dea peste cap pentru a influenţa Ministerul
Transporturilor în favoarea Aeroportului
orădean. Aceasta pentru ca PNL, partidul
conducător în Bihor, să nu cumva
să-şi capitalizeze politic modernizarea
aerogării. Ar fi însă un calcul
cât se poate de meschin, deoarece ar veni
în contradicţie cu interesul public,
atât de invocat de către politicieni
în campania electorală.
Petru Filip, Ştefan Seremi şi Octavian Bot,
trimişii PD-L Bihor în Parlamentul
României, sunt primii responsabili să
facă lobby la colegul lor Radu Berceanu, ministrul
Transporturilor, pentru ca acesta din urmă să
nu uite de Oradea…
La fel de adevărat este însă faptul
că cei trei pedelişti pomeniţi nu pot
să acţioneze şi în locul
preşedintelui CJ, Radu Ţîrle, sau al
primarului Ilie Bolojan. Stă în
atribuţiile celor doi şefi ai
administraţiei municipale şi judeţene
să facă tot ce depinde de ei pentru a
„dezmorţi” Aeroportul. Şi, am
putea adăuga noi, să spere că Oradea nu
va fi „sabotată” de Bucureşti pe
criterii politice.
„În problema Aeroportului, răspunderea
principală e a administraţiei locale. Eu o
să-l invit pe ministrul Transporturilor să
discute cu cei din administraţia judeţului
şi a municipiului”, s-a rezumat să ne
declare senatorul PDL Petru Filip, punând accent
pe faptul că problema Aeroportului ţine
în primul rând de Ţîrle şi
Bolojan…
Ameninţarea Clujului
Pentru Oradea, problema Aeroportului e cu atât
mai importantă cu cât se pune din ce
în ce mai serios problema reorganizării
politico-administrative a ţării, pe regiuni
de dezvoltare. Astfel, Bihorul ar intra într-o
regiune Nord-Vest, dominată de către Cluj.
În condiţiile în care până
la acea oră nu vom fi fost în stare să
dezvoltăm aeroportul local, importanţa
regională a Oradiei ar scădea
exponenţial. Fără industrie şi
lipsiţi un aeroport cât de cât
relevant, care să poată încuraja
şi turismul din Băile Felix, Capitala
Bihorului are toate şansele să devină
doar un satelit al Clujului…
Calin Corpas
Citiți principiile noastre de moderare aici!