Masterplanul pentru regenerarea urbană din Nufărul 1 a primit aprobarea consilierilor locali, în ședința de joi. Este un proiect în premieră pentru Oradea, finanțat cu bani europeni, în viitorul exercițiu european. Suprafața totală a terenului studiat este de 39,18 hectare.
Ce vor orădenii
O primă etapă în masterplan a fost consultarea publică a cetățenilor, realizată în perioada 30 martie – 24 aprilie 2023. 185 de cetățeni au completat chestionarul propus de Primăria Oradea.
„În urma analizei răspunsurilor formulate de către orădenii care au participat la consultarea publică, s-a putut constatat faptul că soluțiile oferite prin masterplanul PRU Nufărul 1 vin în întâmpinarea tuturor nevoilor identificate de către cetățeni, în cadrul etapei de consultare publică. Problema locurilor de parcare reprezintă o preocupare primordială a cetățenilor care au răspuns în cadrul chestionarului. Alte domenii de interes formulate în cadrul consultării publice se referă la starea spațiilor verzi și pietonale, starea drumurilor și a trotuarelor, precum și problema gestionării deșeurilor. De asemenea, cetățenii și-au exprimat interesul pentru realizarea unor trasee de biciclete și înființarea de noi locuri de joacă, precum și nevoia dezvoltării rețelei de iluminat public cu becuri LED – toate aceste aspecte fiind avute în vedere în cadrul masterplanului ce va sta la baza realizării proiectului de regenerare urbană ce va transforma cartierul Nufărul 1 într-un cartier model, reper pentru regenerarea urbană din Oradea și nu numai”, transmite Primăria.
Inițiatorii consideră că e nevoie de dezvoltarea de noi funcțiuni în zonă care să ofere noi locuri de muncă, dar și spații pentru activități colective diverse – culturale, de socializare, comerciale sau sportive, astfel încât zona să piardă specificul de azi, de „cartier dormitor”.
Toate blocurile să fie anvelopate
Nufărul 1 cuprinde zona delimitată de străzile Constantin Noica (Nord), Nufărului (Vest), Morii (Sud) și Bumbacului (Est).
Pentru fondul construit, propunerea este de „reabilitare termică a tuturor clădirilor de locuit și de educație”, dar și de „reorganizare a spațiilor comerciale de mici dimensiuni de la parterul blocurilor”.
În context, se interzice realizarea de șarpante pentru blocurile existente. Soarta celor fără autorizația de construire va fi decisă de CMUAT, în sensul de intrare în legalitate sau demontare.
15 parcări etajate
Una dintre cele mai mari probleme ale orădenilor din acest perimetru sunt locurile de parcare.
Estimând un minim de 5657 de mașini – câte una pentru fiecare apartament – inițiatorii studiului preliminar de urbanism arată că există un deficit major: „actual, numărul parcajelor amenajate este de 1529 locuri (27,02%). În concluzie, situația din teren demonstrează un deficit de 4.128 locuri de parcare (72,98%)”
Rezolvarea propusă: o parcare subterană pe 4 etaje, cu 1000 de locuri, amenajată sub parcul din centrul cartierului și sub o parte din curtea Liceului Onisifor Ghibu.
În plus, sunt propuse 14 parcări etajate, cu subsol, parter și trei etaje, care să însumeze 3.357 de locuri, plus încă 1400 de locuri la sol.
Iluminat excesiv
Analizând situația existentă azi, inițiatorii consideră că există disfuncționalități pe străzile mari, Nufărul, Noica sau Bumbacului. Acolo unde nu există arbori, iluminarea publică puternică a fațadelor blocurilor e păguboasă pentru cei din bloc.
În schimb, acolo unde ar fi nevoie de lumină, pe alei, corpurile de iluminat sunt obturate de coronamentul arborilor.
Recomandarea, montarea de corpuri cu LED, cu unghi de dispersie a luminii de 90 de grade, nu de 120 de grade, cum e azi.
Alte analize din zonă vizează problema colectării gunoiului – cele 46 de zone suferă de subdimensionarea capacităților. În plus, în multe locuri amplasarea țarcurilor e prea aproape de geamurile locuințelor, iar faptul că sunt zone deschise, înseamnă mirosuri neplăcute vara.
Soluția propusă e amplasarea de containere semiîngopate.
Spațiile verzi, un mare minus
Cartierul suferă din cauza lipsei de spații verzi consistente. Unicul „parc” este cel de la Ghibu, pentru unii dintre rezidenți asta înseamnă și distanțe de jumătate de km de parcurs pentru a ajunge acolo. În plus, cartierul are zone verzi mult prea fragmentate pentru a servi scopului de recreere, iar multe zone înierbate sunt folosite ca locuri de parcare.
Soluția propusă e puțin spectaculoasă: suprafețele considerabile cu arbori dintre blocuri pot fi structurate ca „spații verzi cu funcțiuni suplimentare”. Cu alte cuvinte, se propune, simplu, păstrarea acestor insule de vegetație dintre blocuri.
Maximum 10 minute
Autorii studiului consideră că, odată amenajat cartierul după propunerile lor, va fi favorizată deplasarea pietonală și cea cu mijloace alternative – bicicletă sau trotinetă, și abia apoi va conta transportul în comun și, în final, automobilul.
„Acest principiu presupune amenajarea teritoriului în așa mod încât pietonul – referința – să aibă acces la zonele de recreere, la parcare, depozitare gunoi, și alte funcțiuni în maxim 10 minute”, arată studiul. Calculul este că pentru 413m e nevoie de 5minute.
Trimite articolul
XTampenii, tampenii, tampenii! Nu-i lasati sa distruga cartierul!
Aberatii, si unde e loc de 15 parcari etajate? Adica toate zonele verzi pline de copaci, umbra vor fi taiate ca sa mutam toate masinile in parcari, doar sa poata porfira trotuarele. Fiecare proiect in teorie suna bine dar in practica e un fiasco. Sa va bagati bicicletele undeva, lumea are masini nu biciclete
-
Parcariele sunt cele mai simple lucrari de executat pt orice constructor si firmele PNL-iste sunt deja experte in asta 🙂
Parcare etajata e 2000 lei pe an taxa
Anvelopare pe banii locatarilor, vom fi obligati sa le izolam pe banii nostri
Nu mai apuca administrația asta sa facă cei mai sus scris apoi nu mai pupa un mandat
Daca vor sa interzica sarpantele ofera si o solùtie durabila pentru problema care a generat aparitia acestora? Ofera ei garantie de macar 10 ani pentru izolatia teraselor si ca nu va mai fi frig la ultimul etaj?
-
Ce garatie sa va ofere? Nu pe banii primariei se vor face lucrarile. Vor fi obligati locatarii sa faca totul, la fel cum au facut in centru, reabilitare pe banii locatarilor, cu forta
Degenerare nu regenerare