Aflat într-o concurenţă de la distanţă cu Primăria Oradea, preşedintele Consiliului Judeţean, Pasztor Sandor (UDMR) are mare grijă la propria notorietate. „100 de zile, 10 proiecte” – este titlul dorit de oamenii preşedintelui pentru sinteza primelor 100 de zile ale mandatului lui Pasztor ca şef la Judeţ.
Care sunt cele zece proiecte pe care Pasztor şi le trece la activ în doar 100 de zile de mandat? Primul este noul proiect strategic judeţean pe sănătate, care l-a schimbat pe cel vechi, dorit de Cornel Popa, prin eliminarea drumului peste munţi Şuşti – Moneasa şi transformarea sa într-un exclusiv dedicat achiziţiilor de echipamente medicale de top, pentru Centrul Oncologic de la Oradea şi pentru spitalele din judeţ. Astfel, Pasztor a reuşit să ajungă la un consens cu primarul Ilie Bolojan, având în vedere faptul că marea majoritate a banilor vor fi cheltuiţi în Oradea.
Al doilea proiect inserat de Pasztor este Programul Ro – Hu în sine, prin care se va finanţa şi proiectul strategic judeţean pe sănătate. Ce merite îşi atribuie aici Pasztor: „Accelerarea procesului privind atragerea finanţărilor, discuţii cu reprezentanţii celor opt judeţe membre în program ţi iniţierea demerusilor pentru simplificarea procedurii”.
Muzeul şi zborurile
Al treilea proiect – reluarea lucrărilor la Muzeul Ţării Crişurilor, pe care CJ Bihor speră să-l inaugureze în noul sediu de pe strada Armatei Române, în 2017. Începute în 2009, lucrările nu au fost finalizate pe parcursul mandatelor Ţîrle şi Popa, deşi s-au băgat în clădire circa 15 milioane de euro. Actualul contract pentru finalizarea lucrărilor se ridică la 7,2 milioane de lei cu TVA, urmând să fie efectuată licitaţia pentru mobilier. De asemenea, pentru mobilierul special se va încerca accesarea de fonduri. Mobilierul din această clădire va costa alte câteva milioane bune de euro.
Proiectul patru pe lista şefului de la CJ: Aeroportul Oradea. „S-a triplat numărul curselor cu plecare şi sosire de pe pista orădeană”, spune Pasztor, care speră că în ianuarie va putea anunţa alte curse de la Oradea, pe lângă cele noi, ce vor fi operate de companii private la preţuri low-cost spre Bucureşti, Constanţa, Iaşi, Milano, Barcelona, Roma, Napoli şi Catania, începând din decembrie a.c, respectiv martie 2017. La pachet, ar urma să fie realizat terminal nou, de 4 milioane de euro.
Ciclo, bus şi GPaSztor
Proiectul 5 din 10: „Echiparea cu sisteme GPS a tuturor autobuzelor care efectuează curse regulate de transport public în judeţ”, pe banii CJ Bihor, pentru un transport mai apropiat de vremurile noastre, în sprijinul călătorilor, susţine Pasztor. Sunt 220 de autobuze în sistemul de transport judeţean.
Ideea realizării unor bazine didactice, de dimensiuni semiolimpice pentru oraşele din Bihor, pe terenurile primăriilor, pentru care se caută bani europeni sau de la Guvern – este proiectul şase identificat de Pasztor, apărut în urma discuţiilor de la CJ cu primarii în cauză.
Realizarea traseelor pentru cicloturism este o idee lansată de Pasztor în campania electorală, lăudându-se că Bihorul este acum un anteprecursor al Hotărârii de Guvern apărute în acest sens, la fel cum Bihorul este primul judeţ care şi-a propus să pună GPS-uri pe autobuze. Şeful UDMR de la Judeţ a identificat două trasee cicloturistice Oradea Sud – spre Felix, Leş, Şauaieu, Nojorid şi Nord – spre Paleu, Cetariu, Şişterea, Şuşturogiu, urmând ca ulterior reţeaua să fie extinsă. Pasztor susţine că turismul de acest fel ar ajuta economia turistică din comunităţile locale. CJ Bihor a alocat deja 30.000 de lei pentru studiile de fezabilitate premergătoare proiectelor cicloturistice.
Inclusiv acoperirea cu pânză a fostei Policlinici Mari şi acoperirea cu plăci OSB a ferestrelor acestui imobil în paragină este bifată ca un „proiect” de către şeful de la CJ Bihor căruia îi plac cifrele rotunde. S-au cheltuit 117.000 de lei pentru punerea în conservare a acestei clădiri-pericol public, pentru care CJ Bihor şi Episcopia Romano-Catolică se judecă şi acum. La anul va trebui să fie cunoscut verdictul final, precizează Pasztor, care subliniază că CJ Bihor va şti ce să facă cu imobilul, dacă va câştiga în instanţă.
Pentru Centura Salonta – condusă de primar UDMR, Consiliul Judeţean va realiza studiul de fezabilitate, postarea anunţului pe SEAP fiind anunţată pentru săptămâna viitoare. Este dorită o şosea ocolitoare de 9,7 km, prin est, pe la Mădăras. Pasztor speră că viitorul Guvern va finanţa proiectul, mai ales dacă UDMR va fi parte în Guvern…
În fine, proiectul cu nr. 10 din cele 100 de zile cu Pasztor la CJ se referă la centrul de pregătire pentru salvatorii montani de la Vârtop, primul în România. Iniţiat de fosta administraţie judeţeană, proiectul este derulat de CJ Bihor împreună cu cantonul elveţian St. Gallen, care a finanţat proiectul cu 249.016 CHF, iar CJ Bihor cu 44.100 CHF. Pasztor subliniază că proiectul a stagnat un an din cauza un diferent cu Primăria Câmpani, pentru atribuirea celor 1.000 mp necesari.
„Proiectul” bilingv nemenţionat
Un proiect pe care Pasztor Sandor nu şi l-a pus pe răboj este panoul publicitar bilingv, în română şi maghiară, amplasat în Oradea, pe strada Matei Corvin şi plătit de CJ Bihor, prin care preşedintele îşi face publicitate lui şi curselor aeriene Oradea – Barcelona şi Oradea – Milano, sub deviza „Deschidem spre Europa”. Este cunoscut faptul că în decembrie vin alegerile parlamentare, iar în Episcopia Bihor locuiesc mulţi orădeni de etnie maghiară. De altfel, şi panoul folosit de Pasztor ca decor la anunţul zborurilor Oradea – Bucureşti şi Iaşi (via Buc.) este unul care evidenţiază denumirea „Consiliul Judeţean Bihor” şi denumirea oraşelor şi comunelor din Bihor, bilingv, atât în limba română, cât şi în limba maghiară.
Citiți principiile noastre de moderare aici!