Este vorba despre Călin Raţ, singurul navomodelist de performanţă din Bihor şi cei câţiva, nu mai mult de zece din România. Viaţa lui e navomodelismul. Şi nu există nici o exagerare în această afirmaţie. Pentru macheta cu care s-a prezentat la Campionatul Mondial din Dortmund, a muncit peste 2300 de ore, timp de cinci ani. Pentru a face performanţă în navomodelism, Călin Raţ practică meserii sub pregătirea sa. „Dacă aş lucra la machetă după orele de program mi-ar trebui 8-9 ani să termin. Plus că ai nevoie de o anumită stare să poţi lucra astfel de detalii. Trebuie să fiu liniştit”, spune Călin.
Legitimat la Bacău
A început să facă machetede nave încă de când avea 7 ani. „O făceam de capul nostru, eu şi alţi puşti de pe strada mea. Erau corăbii funcţionale, mergeau pe apă. Am vrut să mă înscriu la cursuri , dar nu se făceau corăbii”, îşi aminteşte orădeanul. A urmat apoi facultatea şi 10 ani în care nu s-a mai îndeletnicit cu navomodelismul. A fost ocupat cu studiile la Facultatea de Metalurgie din Braşov. La 25 de ani a mers să lucreze în Ungaria. Acolo a redescoperit pasiunea pentru navomodelism. „Citeam o dată ce spunea Demian Drăghici şi anume că pasiunile din copilărie rămân în subconştient pentru toată viaţa. Aşa şi la mine”, spune Călin Raţ. Revenind în Oradea, Călin a căutat un club unde să se perfecţioneze şi care să-i susţină activitatea. Aşa a ajuns într-un club de alpinism privat Cassio Montana, care a avut o secţie de navomodelism, din care făcea parte un veteran. Sub însemnele acestui club a ajuns la primele competiţii naţionale. Dar în Oradea nu a găsit nici un club care să-i asigure condiţiile necesare performanţei. A găsit sprijin tocmai la Bacău. Călin Raţ este legitimat acum la FCM Bacău. Club pentru care concurează la competiţiile internaţionale. Băcăuanii îi asigură sportivului lunar, 2 milioane lei vechi, indemnizaţie de efort şi 300-400 euro pentru o medalie.
Macheta
Nava amiral „San Felipe” cu care s-a prezentat Călin Raţ la Campionatul Mondial de la Dortmund e specifică perioadei 1600. Era vasul-comandant, avea 1000 de oameni la bord şi peste 100 de tunuri. Transporta încărcături preţioase la bord, aur din Lumea nouă, când a fost capturată de britanici, dar nu a mai putut fi folosită deoarece s-a şi scufundat datorită avariilor. Călin Raţ a reconstituit nava la scara 1:100. „Este o lucrare cu grad de dificultate mare, cu care am mers clar la medalie la Campionatul Mondial”, spune Călin. San Felipe este făcută din lemn de păr, prun şi nuc. Pentru a realiza o astfel de lucare ai nevoie de răbdare, dar şi de perseverenţă. Cum altfel ai putea să dai găuri de 0,5 mm într-o „scândură” groasă de un mm şi lată de doi mm? Numai la tunuri au fost 1000 de detalii, iar nava-amiral are cu siguranţă mii şi mii de detalii. Călin Raţ spune că participarea la competiţiile internaţionale, acolo unde iei contact cu lumea navomodelismului, e decisivă ca amprentă asupra stilului de lucru. „Ceea ce sunt eu acum e rezultatul a numeroase competiţii”, mărturiseşte sportivul. Acolo „se fură” meseria. Spre exemplu, puntea navei San Felipe este făcută dintr-un lemn de păr. Acesta are o caracteristică foarte importantă în navomodelism, este neomogen şi permite jocurile de culoare. „Aceasta este zona ofiţerilor superiori, fiindcă marinarii obişnuiţi dormeau jos printre tunuri”, explică sportivul . Apoi arată una dintre zonele cel mai greu de lucrat, cea a frizelor. „Dincolo e marcată zona bucătăriei”, indică orădeanul spre un minuscul clopoţel, reconstituit până în cel mai mic detaliu. În concursuri se punctează calitatea execuţiei, calitatea vopsirii detaliilor, volumul de muncă per piesă şi în ce măsură macheta corespunde navei reale. Călin Raţ a reuşit să obţină şi în acest an aprecierea modeliştilor de prima mână din lume şi să obţină practic al treilea punctaj. Au fost prezentate peste 250 de modele. A concurat la clasa C3 diorame. Cu cât numărul clasei este mai mic, cu atât modelele reprezintă originalul la scara mai mare. C7 este clasa kit-urilor şi principala sursă de inspiraţie a unei industrii de jucării extrem de profitabile. La început, şi orădeanul a vrut să-şi transforme pasiunea în afacere. Dar România nu e pregătită încă pentru aşa ceva. Pentru o navă ca San Felipe spune că ar fi primit, în ţară, maxim 500 euro. Absolut nerentabil pentru cinci ani de muncă. Aceasta când valoarea reală este de mii de euro. „Ştiu navomodelişti în Ucraina, la Odessa, care trăiesc din aşa ceva”, a mărturisit Călin Raţ. Cea mai mare satisfacţie a sa este că poate să vadă lumea participând la concursuri. Acum se pregăteşte Campionatul European din Croaţia şi pentru mondialele din Italia care vor avea loc peste doi ani.
Participant la Campionatul Mondial de modelism naval desfăşurat în 2008 în Cehia, Călin Raţ a fost medaliat cu bronz la clasa C3 diorame. Raţ are în palmares şi medalia de argint cucerită la Campionatul European desfăşurat în Bulgaria.
Citiți principiile noastre de moderare aici!