Doamna Ildiko Mavrodoglu, administratoarea firmei „La Capătul Drumului” explică: „Biserica romano-catolică ne-a închiriat legal Capela Steinberger, care nu a fost niciodată în administrarea RAPAS. Am pus-o la punct, în exterior şi în interior, de la cupolă până la catifea şi sfeştnice. Deţinem şi o cameră de frig pe care Biserica a construit-o în 90, la penultima renovare. Pe perioada verii RAPAS a apelat la camera noastră de frig. Nu înţeleg de ce, dintr-odată, acum nu mai e bună.”
Totodată, administratoarea firmei „La Capătul Drumului” apreciază că RAPAS funcţionează ca S.A., pe acelaşi cod CAEN ca şi societăţile private de pompe funebre. „În plus, firma noastră are şi un certificat ISO 2001. Ei doresc să monopolizeze în loc să lase loc şi privaţilor care oferă servici de calitate. Întrebaţi preoţii despre comportamentul groparilor municipali… Orădeanul ar trebui să aibă dreptul de a alege între serviciile RAPAS sau ale firmelor private. Iar reglementări de genul acesta ar trebui trecute într-un act adiţional al Statutului Cimitirului, sau dezbătute în Consiliul Local. Fiecare firmă doreşte profit, dar să fie în condiţii de concurenţă loială.” mai spune Ildiko Mavrodoglu, precizând că în Sibiu, Cluj Napoca şi Timişoara firmele de pompe funebre pot oferi servicii complete.
Restricţie nocturnă
În sprijinul său, administratorul Cimitirului Municipal, Pasztai Otto Zsolt afirmă următoarele: „Cu o singură excepţie, firmele de pompe funebre au aprobat această circulară. Vrem doar să excludem accesul terţelor persoane la capele şi la camera frigo, pe timpul nopţii, când nu avem angajaţi disponibili înafara echipei de intervenţi”.
Iar directorul tehnic al RAPAS, Bimbo-Szuhai Tibor completează: „Noua conducere a RAPAS şi-a propus ca Cimitirul să fie cât mai curat şi să deservească orădenii cât mai calitativ. Prima dată am luat măsuri faţă de gropari, cărora nu le-a convenit. Am înaintat acest proces al cărui obiectiv e un Cimitir mai civilizat. Acum deranjăm, nu proprii angajaţi, ci firmele din această branşă. Înţelegem argumentele lor dar datoria noastră primordială e faţă de orădeni. Cimitirul este public, al oraşului, şi necesită investiţii. Diferenţa între Regia Autonomă şi SRL-uri este că RAPAS reinvesteşte întreg profitul în îngrijirea şi extinderea serviciilor cimitirului în timp ce firmele private pot dispune de profit după cum doresc deşi apelează la Cimitirul întreţinut de administraţia publică.”
„Frigo” scump
Totuşi, Bimbo-Szuhai nuanţează circulara, afirmând că firmele funerare au în continuare acces ziua în Cimitir şi că au dreptul să transporte trupurile neînsufleţite până la poarta Cimitirului, în timpul nopţii.
„În primăvară, când ne-am întâlnit cu reprezentanţii bisericilor, am informat şi pompele funebre despre intenţiile noastre. Am atenţionat şi firma «La Capătul Drumului» să nu investească în camera frigo a Capelei Steinberger fiindcă urmează să amenajăm camera frigo municipală, care a costat 150.000 de euro. Întradevăr, pe timpul şantierului, deşi aveam o cameră frigo de rezervă la Camera Municipală, am optat pentru camera frigo a Capelei Steinberger. Dar RAPAS a plătit pentru folosirea ei. Iar ca practică europeană, se poate eventual accepta păstrarea decedaţilor, câteva ore, în camera frigo de la Steinberger. Dar nu mai mult, fiindcă e o instalaţie pe bază de suflantă, care abia coboară temperatura sub 10 grade. Ori camera frigo municipală poate coborî şi sub -18 grade, pentru decedaţii care trebuie păstraţi două-trei zile. Dealtfel, contractul dintre SC La Capătul Drumului şi Biserica Romano Catolică se referă doar la folosirea Capelei Steinberger pentru procesiunea de înmormântare”, mai precizează directorul tehnic al RAPAS.
Circulara RAPAS
Directorul tehnic al RAPAS, ing.Bimbo-Szuhai Tibor, şi administratorul Cimitirului Municipal, dipl. Pasztai Otto Zsolt au semnat circulara trimisă pe 2 octomrbie către SC La Capătul Drumului, SC Apusul, SC In Memoriam, SC Omega şi SC Sorin&Gabriel: „Vă aducem la cunoştiinţă că începând din 2 octombrie toate persoanele decedate vor fi predate la Capela municipală în vederea depozitării în camera frigorifică. Predarea-preluarea se va face pe baza unui proces verbal ce va cuprinde toate datele de identificare a decedatului, societatea care-l predă, ora predării, precum şi un inventar al bunurilor predate împreună cu decedatul. Evidenţa decedaţilor, depozitarea lor în camera frigorifică precum şi manipularea în interiorul cimitirului este obligaţia şi responsabilitatea exclusivă a RAPAS Oradea.
Programul de predare-preluare a decedaţilor este zilnic între orele 08 – 21. După încheierea acestui program, decedaţii vor fi preluaţi de către delegatul RAPAS de la adresa indicată de dvs., urmând să suportaţi costurile transportului, conform HCL Oradea nr.606/28.08.2008. Serviciul de permanenţă se va apela la telefon nr. 0733/106.739.”
Cristian Horgos
Citiți principiile noastre de moderare aici!