În ultima şedinţă a Consiliului Local Oradea s-a aprobat majorarea de la 200 la 240 de lei a taxei de ridicare transport şi depozitare a autoturismelor parcare neregulamentar, respectiv de la 100 la 120 lei a taxei prevăzute dacă operaţiunea de ridicare nu s-a mai produs fiindcă proprietarul maşinii a venit la faţa locului.
„Codul fiscal permite majorarea cu maxim 20% pe an a taxei. În Timişoara şi Bucureşti, unde această taxă se aplică de opt – nouă ani, ea a ajuns între 700 şi 900 de lei. În Oradea taxa de ridicare a maşinilor s-a reinstituit doar de un an de zile, astfel că trebuie să o fundamentăm an de an, şi să o trecem prin Consiliul Local pentru a o majora.”, ne-a explicat Ioan Şimon, şeful Serviciului Parcări din cadrul Administraţiei Imobiliare Oradea (AIO).
Întrebaţi de J.b. dacă s-ar putea institui o taxă mai mare pentru cei care îşi lasă maşinile în calea tramvaielor, cum s-a întâmplat şi pe 1 noiembrie pe strada Primăriei, atât Ioan Şimon cât şi directorul AIO ne-au promis că vor căuta un fundament legal pentru o astfel de măsură care se practică în destule oraşe occidentale.
„Deocamdată, taxa e aceiaşi. Doar Serviciul Poliţiei Rutiere este însă în măsură să decidă dacă aplică amendă maximă şi numărul de puncte de penalizare aferent pentru cei care blochează traficul tramvaielor.”, ne-a precizat Ioan Şimon. Iar directorul AIO, Augustin Jarca, a completat: „Sigur că s-ar impune sancţiuni mai mari faţă de cei care încurcă mijloacele de transport în comun faţă de cei care parchează neregulamentar pe o stradă lăturalnică. Însă pentru a promova o taxare specială trebuie să-i găsim mai întâi motivaţie în Codul Fiscal”.
Achiziţii din amenzi
Conducerea AIO anunţă că luna aceasta îşi va tripla numărul de autoutilitare destinate dizlocării din trafic a maşinilor parcare neregulamentar. Mai exact, nu una ci trei autoutilitare vor patrula străzile orădene pentru a le decongestiona de maşinile oprite aiurea.
Din 1 septembrie 2008 şi până acum, au fost ridicate 2.500 maşini, suma taxelor depăşind 420.000 lei în condiţiile în care autoutilitare de ridicare a costat 400.000 de lei. Ca atare, municipalitatea a decis să doteze Serviciul de Parcări cu alte două utilitare, însă cu o capacitate de 6 tone, care să tracteze maşinile staţionate neregulamentar. În urma licitaţiei, s-au fost achiziţionate două autospeciale la un preţ total de 540.000 lei, cu TVA. „Noile autospeciale au un gabarit mai mic, de doar 6 tone, şi nu vor ridica ci doar tracta, pe două roţi, autovehiculele parcate ilegal. Prima autospecială o aşteptăm pe 10 noiembrie, iar a doua, pe 22 noiembrie”, ne-a mai spus Ioan Şimon.
Pe fondul amânării construirii parcărilor supraterane cât şi datorită simţului civic mai redus la unii şoferi, numărul de amenzi aplicate pentru parcări ilegale în acest an a depăşit deja 25.000, iar suma acestora se apropie de 820.000 de lei. O bună parte din aceşti bani sunt investiţi în amenajarea de parcări şi rondouri rutiere.
Cristian Horgos
Citiți principiile noastre de moderare aici!