Directorul firmei Drumuri Orăşeneşti a acceptat să motiveze cum a ajuns să liciteze sub jumătate din preţul estimat pentru proiectul de asfaltare a 19 străzi orădene. „Am înaintat o ofertă pe care o voi respecta! Credeţi că municipalitatea îmi va recepţiona lucrarea dacă nu asigur calitate? Criza m-a obligat să concediez o sută de angajaţi şi să micşorez salariile iar, pe de altă parte, a redus costul asfaltului cu 30 – 35%. Totodată, mi s-au amortizat o bună parte din utilaje, ceea ce reduce costurile. Ce-i drept, de-o vreme, constructorii sunt obligaţi să se prostitueze la licitaţii”, ne-a declarat Vasile Coroiu.
Solicitat să explice dura metaforă, şeful Drumurilor Orăşeneşti ne-a răspuns: „Majoritatea constructorilor au credite sau leasing-uri pe utilaje. Ratele şi salariile trebuie plătite şi dacă nu ai lucrări. Aşa că uneori preferă să ia un contract şi dacă merg pe o pierdere uşoară decât să stea pe tuşă. Până trece criza, la profit se mai pot gândi doar cei care fac rabat la calitate. Ne concurează deseori prin judeţ firme de transport sau care au două roabe şi trei sape. Alţii dau garanţii hilare, de o sută de ani, ca să câştige licitaţia. La fel de inacceptabil e că pentru autostrada naţională se acceptă o garanţie de doar doi ani! O firmă a promis un drum de 4 km în două săptămâni.
E o bătaie de joc să se accepte aşa ceva în comisiile de licitaţie. În ce mă priveşte, singura mea satisfacţie e ce rămâne după mine. Întrebaţi primarii din Cefa, Ateaş, Cordău şi Pomezeu ce asfaltări le-am făcut. Sau vedeţi în Oradea cum arată strada Averescu de la şapte ani de la asfaltare. La fel Centura între DN 76 şi DN 79, are deja şase ani şi nicio groapă deşi am construit-o pe mlaştină. Atunci eram acuzaţi că am lucrat scump, fiindcă am săpat până la 1,75 m adâncime, dar gândiţi-vă cât ar fi costat dacă trebuia deja refăcută.”
Dator cu o explicaţie
În continuare, deşi ne-a declarat că „nu-mi place să mă uit în curtea altora”, directorul Coroiu ne-a amintit că în primăvară a pierdut licitaţia pentru întreţinerea tuturor străzilor orădene. „Atunci Selina a licitat cu 12% mai puţin decât noi şi nu i-a luat nimeni la întrebări”.
Întrebat însă cum de a licitat atunci la un cost de circa 225 de miliarde de lei vechi anual pentru acelaşi serviciu pe care l-a asigurat până în 2008 pentru 400 de miliarde de lei anual, directorul Drumurilor Orăşeneşti ne-a invocat tot scăderea preţurilor la asfalt şi ne-a promis că ne va pune la dispoziţie devize relevante în acest sens.
Cristian Horgoş
Citiți principiile noastre de moderare aici!