Declarațiile sale vin în contextul evaluării impactului scăderii bruște a valorii voucherului, care în 2024 a fost redus de la 10.000 de euro la 5.000 de euro.
„Scăderea valorii voucherului a fost una extrem de bruscă în anul 2024. Peste noapte, valoarea a scăzut de la 10.000 de euro la 5.000 de euro, ceea ce considerăm noi că a modificat comportamentul posibililor beneficiari. Probabil că unii oameni așteptau cu nerăbdare noul voucher de 10.000 de euro și, văzând că valoarea a scăzut, au optat pentru alt tip de autoturism, nu neapărat pentru unul electric”, a declarat Fechet pentru Agerpres.
Ministrul a subliniat că va discuta despre această posibilitate împreună cu ministrul Finanțelor Publice și cu premierul, având în vedere că decizia privind creșterea valorii voucherului este și una politică. „Eu cred că valoarea acestui voucher ar trebui să crească în 2025, pentru a sprijini mai eficient industria auto românească”, a spus Fechet, adăugând că este esențial să se sprijine producția auto internă.
Un alt punct important ridicat de ministru a fost legat de producția de autoturisme electrice în România. Începând cu anul 2025, România va produce trei modele electrice, o realizare semnificativă pentru industria auto locală. Fechet a subliniat că astfel de inițiative merită aprecierea guvernului, iar una dintre modalitățile de susținere ar putea fi acordarea unei bonificații pentru modelele fabricate în România.
„Începând de anul acesta, avem un producător ce face trei modele electrice aici, în România, și cred că astfel de inițiative ar trebui apreciate inclusiv de la nivel guvernamental. Una dintre modalitățile prin care putem sprijini aceste modele este printr-o bonificație specifică, pentru că este mult mai benefic să produci autoturisme pe plan local decât să le aduci din alte colțuri ale lumii”, a declarat ministrul Mediului.
Fechet a adăugat că, deși nu vrea să creeze așteptări exagerate, este optimist și consideră că vor fi găsite soluții pentru a sprijini și mai mult industria auto românească.
Creștere semnificativă a cotei de piață a autoturismelor electrice
Datele din 2024 arată o creștere semnificativă a cotei de piață a autoturismelor electrificate, care includ atât modelele electrice 100%, cât și hibridele plug-in. Potrivit Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), cota autoturismelor electrificate a ajuns la 32%, înregistrând o creștere considerabilă față de anul anterior. În schimb, autoturismele cu motoare diesel au pierdut teren, ajungând la o cotă de piață mult mai mică.
Printre cele mai vândute autoturisme electrice din România, Dacia Spring a fost liderul cu 3.263 de unități vândute, urmat de modelele Tesla Model 3 și Tesla Model Y. În categoria autoturismelor hibride, Toyota Corolla și Toyota RAV4 au fost cele mai vândute modele, cu creșteri semnificative față de anul 2023.
Citiți principiile noastre de moderare aici!