În 2023, cinematografele din România au avut 13,02 milioane spectatori, în creștere cu 16% față de 2022, dar ușor sub nivelul din 2019, când au existat 13,1 milioane de spectatori. Din punct de vedere al încasărilor totale, operatorii de cinematografe au raportat o creștere de 25% față de 2022, respectiv 308,8 milioane de lei (circa 63 de milioane de euro), depășind astfel nivelul record de 265 de milioane de lei (aproximativ 56 milioane de euro) înregistrat în 2019. De menționat că în perioada analizată prețul mediu al unui bilet a crescut de la 20 de lei în 2019, la 21,9 lei în 2022, respectiv 23,7 lei în 2023. România avea la finalul anului trecut 103 cinematografe la nivel național, față de 95 în 2022.
[eadvert]
Cifrele includ atât cinematografele cu un singur ecran, cât și cele cu mai multe ecrane, cele din urmă reprezentând peste 96% din încasări și 94% din numărul de spectatori. Frecvența vizitelor pe cap de locuitor a crescut în 2023 la 0,68 de la 0,59 în 2022, atingând nivelul din 2019.
Cele mai mari pieţe cinematografice din Romȃnia sunt Bucureşti (4.132.145 de spectatori ȋn 2023), Cluj-Napoca (857.806), Timişoara (811.978), Constanţa (736.424) şi Brașov (625.608), care concentrează peste jumătate (55%) din cerere.
În ceea ce priveşte oraşele cu cea mai mare frecvenţă a vizitelor raportată la numărul locuitorilor din județ în anul 2023, pe primele locuri se situează Brașov (2,37 vizite pe locuitor în 2023), București (1,82), Brăila (1,54), Cluj (1,26), Timiș (1,24), Iași (1,21) și Constanța (1,12). Oraşele cu cel mai ridicat grad de utilizare a infrastructurii cinematografice existente sunt Iaşi (1,44 spectatori/loc/zi), Vrancea (0,95 spectatori/loc/zi), Dolj (0,83 spectatori/zi), Bihor (0,78 spectatori/zi), urmate de Alba (0,72 spectatori/loc/zi) şi Brașov (0,67 spectatori/loc/zi). În București rata de utilizare a cinematografelor a fost de 0,46 spectatori/loc/zi.
Trimite articolul
XAsta in timp ce Oradea continua sa nu aiba un cinematograf in centru, organizand parodia aia de tiff pe unde apuca. Bine ca s-au gasit fonduri pentru toate megalomaniile unei administratii ahtiate de imagine, pentru cultura de baza nu exista.