Testele PISA, publicate la fiecare trei ani – dar amânate de această dată cu un an din cauza epidemiei de COVID-19 – au devenit o referinţă mondială, analizată cu mare atenţie de către guverne.
[eadvert]
Începând cu anul 2000, ele examinează performanţa sistemelor de învăţământ prin prisma competenţelor ştiinţifice, matematice şi de înţelegere a lecturii ale elevilor de 15 ani. De fiecare dată, unul dintre aceste trei domenii este examinat mai detaliat, de data aceasta fiind vorba despre matematică. Exerciţiile au fost prezentate în 2022 la 690.000 de tineri din 81 de ţări şi teritorii.
Ca şi la ediţia precedentă, la care patru metropole şi provincii chineze (Beijing, Shanghai, Jiangsu, Zhejiang, care nu au putut participa de data aceasta) s-au clasat pe primul loc, mai multe ţări asiatice figurează printre cei mai buni elevi la matematică, ştiinţe şi citire.
Singapore se situează cu mult în faţă la toate cele trei materii, la fel ca în 2018. Este urmat de Macao, Taiwan, Hong Kong, Japonia şi Coreea de Sud la matematică. „Continuăm să vedem că ţările asiatice, în special la matematică, preiau cu adevărat conducerea”, subliniază Eric Charbonnier, specialist în educaţie în cadrul OCDE.
Însă principalul fapt marcant al ediţiei din 2022 este altul: el constă într-o “scădere inedită a performanţei” elevilor, a subliniat Irene Hu, specialistă în educaţie în cadrul OCDE.
„La matematică, media ţărilor din OCDE a scăzut cu 15 puncte în raport cu 2018, în timp ce diferenţa dintre fiecare ciclu nu a depăşit niciodată patru puncte în trecut. În ceea ce priveşte înţelegerea lecturii, scăderea este de 10 puncte, în medie, în OCDE”, iar rezultatele de la ştiinţe au rămas stabile, a detaliat ea.
Această situaţie echivalează în mare parte cu o jumătate de an de învăţare a cititului şi cu trei sferturi dintr-un an de învăţare a matematicii, consideră OCDE, o organizaţie potrivit căreia 20 de puncte echivalează cu un an de şcolarizare.
COVID-19, „accelerator al scăderii”
Unul dintre principalele motive pentru această “scădere dramatică” a performanţei şcolare este criza sanitară declanşată de pandemia de COVID-19, care “are, desigur, un impact asupra a ceea ce vedem” şi care a fost “un accelerator al scăderii performanţei”, spune Eric Charbonnier.
Dar, temperează acelaşi expert francez, “nici nu ar trebui să dăm toată vina pe COVID-19”, pentru că “a existat deja o tendinţă descendentă în ultimii zece ani” în general şi “nu am văzut nicio legătură directă între închiderea şcolilor şi performanţă”.
Franţa se situează în media ţărilor din OCDE, “la un nivel comparabil cu cel din Spania, Ungaria şi Lituania pentru cele trei materii”, a dezvăluit Irene Hu. Franţa a ocupat locul al 22-lea la matematică, al 24-lea la înţelegerea scrisului şi locul al 22-lea la ştiinţe dintre cele 38 de ţări din OCDE.
Însă aceste rezultate sunt “printre cele mai slabe măsurate vreodată” de OCDE. La matematică, Franţa a cunoscut între 2018 şi 2022 “o scădere istorică a nivelului elevilor”, a subliniat Eric Charbonnier.
Alte ţări europene, precum Germania – care a cunoscut totuşi după anul 2000 o redresare spectaculoasă, denumită “şocul PISA” -, Finlanda – unde inegalităţile dintre fete şi băieţi se adâncesc – şi Norvegia, au înregistrat scăderi mai importante decât Franţa la disciplina matematică.
În schimb, în Europa, Estonia, Elveţia, Irlanda, Austria, Regatul Unit, Republica Cehă, Suedia şi Danemarca s-au descurcat mai bine, cu rezultate peste media OCDE, la fel ca şi Canada.
„Această scădere a performanţei nu reprezintă nici o fatalitate mondială, întrucât anumite ţări au reuşit să limiteze” sau “să se menţină la acelaşi nivel, precum Elveţia şi Coreea de Sud, sau chiar să urce în clasament, precum Japonia”, a declarat Irene Hu.
În afară de COVID-19, alţi factori au fost avansaţi de OCDE pentru a explica scăderea generală a rezultatelor: criza de atractivitate a meseriei de profesor, care afectează tot mai multe ţări şi care afectează calitatea predării, lipsa de sprijin pentru profesori şi elevi sau de cooperare în şcoli, sau chiar implicarea părinţilor în şcolarizare, care a scăzut în raport cu anul 2018.
Conform rezultatelor PISA 2022 publicate pe site-ul OCDE, România se situează sub media OCDE la toate cele trei domenii testate. La matematică ţara noastră a obţinut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 2 puncte faţă de testarea PISA 2018 (media OCDE este 472). La citire/lectură România are un scor tot de 428 de puncte, similar celui de la testarea anterioară (media OCDE este 476), iar la ştiinţe scorul de 428 de puncte, cu 2 puncte mai mare decât la testarea PISA 2018 (media OCDE este 485).
sursa: Agerpres
Trimite articolul
XAcest rezultat se datoreaza bataii de joc dupa 1990 fata de profesori care au fost motivati cu un salar de mizerie ,ma mir ca mai mergeau la cursuri.
Testele Pisa sunt egal cu 0. Nu măsoară nivelul de cunoștințe. Vezi cine ocupă de fapt primele locuri in lume la concursurile de robotica, mate, info, chimie, fizică. Vi se pare că ,,pușcă,, cu rahatul de test Pisa?
-
Se vede si dupa nivelul de trai unde suntem in Europa… daca am fi asa de destepti cum zici tu, nu am trai in halul asta 🙁
Ne confruntam cu o chestiune extrem de complicata. Nu judec aceste teste PISA. Romania se confrunta cu multe paradoxuri. Avem ” varfuri” care studiaza la cele mai prestigioase universitati de pe intreg mapamondul, avem profesionisti si-n tara insa, din tot ce am intalnit si istoria o confirma, marile capacitati, marile somitati s-au nascut la tara (unde este vesnicia), din multe neajunsuri. Aceste minti providentiale romanesti au fost sprijinite dintotdeauna de mari somitati. Astazi din pacate nu prea se intampla nimic in invatamantul romanesc iar, pandemia isi lasa urmarile acolo unde nu ne asteptam (multi ne asteptam) in educatia noii generatii si asa zdruncinata de “democratia romaneasca”.