De la începuturile sale, publicitatea a reflectat nu doar dorințele consumatorilor, dar și progresul tehnologic al fiecărei perioade. Acest articol își propune să facă o excursie prin istoria publicității, punând în contrast modul în care creativitatea și tehnologia au schimbat fața acestui domeniu.
Pentru a afla mai multe despre tipurile de servicii promovate în trecut, despre formatul reclamelor din ziare ori despre cât de detaliate erau anunțurile, am stat de vorbă cu colecționarul și fondatorul paginii „Reclame Vechi Românești 1840-1997“, Florian Ciobanu. Potrivit acestuia, în ziarele vechi vom găsi numeroase reclame care vizează promovarea turismului românesc, a domeniului HoReCa ori cel al serviciilor precum: croitorie, cizmărie, cofetărie/patiserie etc.
„În revistele săptămânale de tip magazin, cum ar fi Flacăra sau Cinema, reclama vizuală era reprezentată și grafic, dar și ca astăzi (foto produs+headline+bodycopy). Unele sunt foarte frumoase, mai ales cele de la sfârșitul anilor ’60 și începutul anilor ’70. Existau în redacții departamente speciale cu oameni foarte bine conturați și profesioniști, mă refer la ilustratori, fotografi și textieri. Advertoriale găsim mai des, de exemplu, în România Pitorească. Ziarele locale nu conțineau foarte multe casete publicitare, evident că predomina propaganda socialistă“, povestește Florian Ciobanu.
Simplitate, haz și absurd
În primele decenii ale secolului XX, publicitatea era simplă, dar extrem de directă. Reclamele din această perioadă aveau un caracter foarte diferit față de cele de astăzi. Multe dintre acestea erau fie haioase, fie bizar de ciudate, având scopul de a atrage atenția, într-o perioadă în care concurența era mult mai redusă. Reclamele erau adesea incluse în ziare și reviste, dar și pe pliante sau postere stradale.
„Băi de mare la Mamaia, unde cele două sexe se pot admira reciproc“, „A mâna muște… e desgustător… nu așteptați să le pescuiți cu furculița, distrugeți-le din vreme cu FLY-TOX“, ori „Pentru un salon distins, o țigaretă deosebită, Carol II” sunt doar trei exemple despre modul în care încercau românii să își vândă produsele și serviciile.
„Cele mai multe reclame din acea perioadă sunt asemănătoare ca și concept, doar că anumite headline-uri și corpul de text erau foarte amuzante. Includeau și informații, beneficii sau valorile unui produs, dar repet, unele din ele, ca si compoziție de text, nouă ne smulg zâmbete. Unele pot fi chiar ridicole, dar și sublime!“, ne mai spune colecționarul.
La fel ca în zilele noastre, anunțurile de mică publicitate din anumite ziare locale, dar și centrale, se publicau zilnic. Potrivit pasionatului colecționar de ziare și publicații vechi, aceste reclame aveau „o abordare creativă si cu un impact serios“.
„Casetele cu reclame la o prestare de serviciu, de exemplu, service-auto, nu aveau această frecvență. Există niște diferențe majore între periodicitatea apariției din perioada comunistă vs. cea din capitalism. Unele reclame, mai ales cele locale, erau și ocazionale. Raportat la ce avem astăzi, inclusiv procesul creativ, ni s-ar părea unele infantile. Dar ele, prin mesajul transmis, nu se doreau a fi reclame mincinoase către publicul țintă. Este posibil ca în acele vremuri, anumite produse, cum ar fi cele electronice, să nu fi avut de mai multe ori calitatea indusă prin reclama și tipul de prezentare din campaniile lor. Exista pe cat posibil o doză mare de onestitate, pentru ca, altfel, sistemul comunist, dar mai ales mecanismul lui «te lua în vizor». Iar acest lucru nu era benefic deloc ție ca individ, de aceea zona creativă era mai slabă decât cea de astăzi. Pentru că nu exista aceasta libertate de care beneficiem astăzi“, adaugă Ciobanu.
Publicitatea din era digitală: Interactivitatea și personalizarea
Anul 2000 a marcat începutul unui nou capitol în evoluția publicității, iar internetul a fost principalul catalizator al acestei schimbări. Deja începând cu anii 2010, publicitatea digitală a devenit omniprezentă, de la bannerele de pe site-uri, la reclamele pe rețelele sociale și în aplicații mobile. Aici, publicitatea nu mai era doar despre a arăta un produs, ci despre a crea o relație cu consumatorul.
Publicitatea interactivă și personalizată a devenit un trend major. Tehnologiile de urmărire și analiza comportamentului consumatorului au permis agențiilor să creeze reclame extrem de targetate, adaptate la interesele și comportamentele individuale ale fiecărei persoane. Totodată, în această perioadă a început să crească folosirea realității augmentate și a altor tehnologii, pentru a crea experiențe publicitare mai captivante.
AI: De la simplu, la sofisticat
Dacă în trecut, publicitatea se baza pe creativitatea umană, astăzi inteligența artificială (AI) joacă un rol tot mai important. În ultima decadă, AI-ul a început să influențeze fiecare aspect al procesului publicitar: de la crearea conținutului, până la analiza datelor și optimizarea campaniilor.
Totuși, inteligența artificială nu aduce doar lucruri bune. Cu ajutorul acesteia, spre exemplu, putem folosi imaginea unei persoane publice în promovarea unui produs, fără ca aceasta să își fi dat acordul.
În concluzie, publicitatea a evoluat semnificativ, trecând de la reclamele haioase și neobișnuite din trecut, la campaniile sofisticate și personalizate ale erei digitale, influențate puternic de inteligența artificială. În perioada de început, publicitatea era simplă și directă, iar în comunism se caracteriza prin onestitate, dar și prin limitări creative.
Odată cu avansul tehnologic, publicitatea a devenit mai interactivă și personalizată, iar utilizarea AI-ului a permis campanii mai eficiente și mai emoționale, dar a adus și provocări legate de etica și confidențialitatea datelor. Evoluția publicității reflectă atât schimbările sociale, cât și progresele tehnologice, iar viitorul acestui domeniu pare să fie tot mai influențat de AI.
Citiți principiile noastre de moderare aici!