Începând cu anul 2025, aceste entități vor fi scutite de obligația de a depune Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), o măsură care va reduce semnificativ sarcinile administrative complexe pentru aceste organizații. Fișierul SAF-T reprezintă o declarație fiscală digitală care a fost introdusă de ANAF pentru a îmbunătăți raportarea fiscală și controlul asupra activităților economice ale contribuabililor din România. Această măsură are ca scop simplificarea și eficientizarea procesului de raportare fiscală, însă a impus entităților din sectorul privat, inclusiv micilor întreprinderi, obligația de a furniza informații detaliate privind tranzacțiile lor financiare.
Schimbări importante pentru ONG-uri, biserici și asociațiile de proprietari
Una dintre principalele modificări aduse de noul proiect de ordin vizează scutirea ONG-urilor, bisericilor și asociațiilor de proprietari de la obligația de a depune Fișierul SAF-T. Aceste organizații, care se confruntau adesea cu dificultăți tehnice și financiare în completarea și transmiterea formularului D 406-SAF-T, vor beneficia acum de această excepție, răspunzând astfel solicitărilor exprimate de Camera Consultanților Fiscali (CCF). Decizia ANAF vine ca un răspuns direct la dificultățile tehnice și de resurse cu care aceste entități se confruntau, în special în contextul în care multe dintre ele nu dispun de infrastructura necesară pentru a respecta cerințele impuse de raportările fiscale digitale.
Scutirea de la obligația depunerii SAF-T va reprezenta o relaxare semnificativă pentru organizațiile non-guvernamentale și bisericile din România, care adesea operează cu resurse limitate. În acest context, măsura va contribui la reducerea încărcăturii administrative și va permite acestor entități să își concentreze resursele pe proiectele și activitățile lor de impact social. De asemenea, măsura vine într-un moment în care transparența fiscală și respectarea reglementărilor legale sunt esențiale, însă este important ca ANAF să adapteze măsurile în funcție de specificul fiecărei entități, pentru a nu le împovăra inutil.
Perioada de grație pentru contribuabilii mici
Pe lângă scutirea ONG-urilor, bisericilor și asociațiilor de proprietari, proiectul ANAF aduce și schimbări pentru alți contribuabili, în special pentru cei mici. Începând cu 2025, aceștia vor trebui să raporteze Fișierul SAF-T, însă vor beneficia de perioade de grație pentru a se adapta noilor cerințe fiscale. Astfel, contribuabilii mici vor avea:
- 6 luni pentru prima raportare lunară,
- 3 luni pentru contribuabilii cu raportare trimestrială.
Această perioadă de grație va oferi un timp suplimentar pentru ca micile afaceri să își pună în ordine procesele interne de raportare fiscală, fără a fi sancționate pentru nerespectarea termenelor inițiale.
Organizațiile non-guvernamentale, bisericile și asociațiile de proprietari trebuie să urmărească publicarea proiectului în Monitorul Oficial pentru a fi la curent cu eventualele modificări oficiale ale reglementărilor. De asemenea, este recomandat ca reprezentanții acestor entități să consulte un specialist fiscal pentru a înțelege clar obligațiile și excepțiile care se vor aplica, mai ales în contextul noilor reglementări ce vor intra în vigoare din 2025.
Referat Ordin modificare Anexa 5 SAF-T:
Trimite articolul
XReducerile oferite sunt doar la nivelul hartogariei, adica o reduceree a consumului de hartie care are sa duca direct la reducerea consumului de masa lemnoasa si asa acesata masa lemnoasa poate fi redirectionata(masa lemnoasa) spre hAustria! Asta este de fapt scopul, masa lemnoasa sa ajunga la haustrieci!
Gunoaiele din parlament si din guvern ar face bine sa faca lucrurile pt care sunt platiti, Daca fac legi, apai sa le faca ca lumea de la inceput, nu sa dea o lege si apoi sa vina cu nu stiu cate exceptii, derogari si scutiri.