Aceasta este una dintre prevederile Ordonanței de Urgență nr. 125 din octombrie 2024, care reglementează obligațiile societăților de asigurare în ceea ce privește furnizarea de informații către Fisc. Ordonanța introduce o modificare importantă în cadrul legislativ românesc, prin completarea articolului 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală. Astfel, un nou articol (articolul 61.2) prevede ca entitățile aflate sub autoritatea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) – cum sunt societățile de asigurări – să raporteze semestrial către ANAF o serie de informații detaliate despre persoanele fizice rezidente care au încheiat polițe de asigurare de viață și alte produse financiare.
„(…) entitățile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară (…) au obligația să raporteze organului fiscal central, semestrial, lista persoanelor fizice rezidente care au contractat produse de asigurări de viață și alte produse financiare, tipurile de asigurări și alte produse financiare, precum și informații în legătură cu acestea”, scrie în noul articol.
Care sunt informațiile raportate către ANAF?
Concret, conform noii reglementări, societățile de asigurare vor fi obligate să transmită ANAF următoarele date:
- lista persoanelor fizice rezidente care au încheiat produse de asigurări de viață și alte produse financiare,
- tipurile de asigurări de viață și alte produse financiare încheiate,
- informații suplimentare referitoare la aceste produse financiare.
În plus, normele specifice privind tipurile de produse financiare ce trebuie raportate, formularele utilizate pentru raportare și termenele-limită vor fi stabilite printr-un ordin comun al președintelui ANAF și al președintelui ASF.
Sancțiuni pentru nerespectarea obligației de raportare
Ordonanța prevede și sancțiuni pentru nerespectarea obligației de raportare. Societățile de asigurare care nu vor respecta aceste noi reguli vor risca amenzi contravenționale cuprinse între 20.000 și 100.000 de lei.
Această măsură face parte dintr-un cadru mai larg menit să asigure conformitatea cu directivele europene, în special cu Directiva 2010/24/UE privind asistența reciprocă în materie de recuperare a creanțelor fiscale, taxe și alte măsuri. Scopul este de a facilita recuperarea datoriilor fiscale la nivel european și de a asigura transparența financiară.
Motivația din spatele noii reglementări
Raportarea către ANAF a datelor privind asigurările de viață are drept scop creșterea eficienței în recuperarea datoriilor fiscale. În contextul globalizării și al mobilității transfrontaliere, autoritățile române vor să prevină situațiile în care persoane fizice rezidente în România, care au contractat asigurări de viață, refuză să plătească amenzi sau datorii fiscale către alte state membre ale Uniunii Europene. De exemplu, autoritățile din alte țări pot încerca să recupereze amenzi de circulație neplătite de români, dar dacă acestea nu au suficiente informații pentru a localiza veniturile sau activele contribuabililor, procesul de recuperare devine mult mai greu.
Chiar dacă legea interzice poprirea directă asupra asigurărilor de viață, banii obținuți prin intermediul acestora pot fi transferați în conturi bancare, iar ANAF ar putea impune popriri asupra acestor conturi. Această măsură va contribui la transparența procesului fiscal și va ușura recuperarea datoriilor fiscale, inclusiv în cazurile în care acestea sunt generate de fapte petrecute în afaceri transfrontaliere.
Citiți principiile noastre de moderare aici!