Reprezentanții ANOSR s-au întâlnit marți cu reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), ai Ministerului Educației și Cercetării (MEC), ai Autorității pentru Reforma Feroviară (ARF) și ai operatorului feroviar de stat S.N.T.F.C. „CFR Călători” S.A. Discuția a avut loc în urma solicitării înaintate de ANOSR, pe 8 ianuarie, către MTI și ARF pentru a identifica soluții la problemele pe care le-au întâmpinat studenții în ceea ce privește achiziționarea biletelor de călătorie.
În cadrul întâlnirii s-au făcut câteva clarificări, care ar urma să fie integrate într-o hotărâre de guvern în perioada următoare și operaționalizate până în luna martie.
„În privința localității de domiciliu și modului de determinare a acesteia, dat fiind faptul că există localități fără o stație de cale ferată funcțională sau există variante cu durate de călătorie mai mici, discuțiile s-au concentrat în a pune la dispoziție studenților variante multiple de localități pentru care să poată opta, aflate în proximitatea localității de domiciliu”, au declarat reprezentanții ANOSR.
Studenții vor beneficia de reducerea de 90% pe toate rutele care fac legătura între localitatea de domiciliu și localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care studiază, indiferent de operatorul de transport feroviar sau de locul din care se îmbarchează sau din care achiziționează biletul.
Atât studenții străini, cât și cei români vor beneficia de această facilitate pentru rutele care le oferă accesul spre o localitate cu punct de trecere a frontierei (inclusiv spre localitățile cu aeroport), în așa fel încât să se poată îndrepta spre localitățile de domiciliu, respectiv pentru rutele înapoi spre localitățile în care studiază.
Pe legitimațiile de transport emise studenților vor fi aplicate inscripții din care să reiasă în mod clar localitatea în care se află instituția de învățământ superior.
„Pentru studenții a căror reședință nu este localitatea de domiciliu (cei care au viză de flotant), menționată în actele de identitate, se va explora posibilitatea de luare în considerare a uneia dintre cele două variante existente: domiciliu sau reședință”, explică reprezentanții ANOSR.
În cadrul întâlnirii a fost punctată necesitatea de a se reveni imediat la posibilitatea de achiziționare online a biletelor de călătorie, pentru a facilita accesul studenților la acest serviciu. Potrivit responsabililor, pentru operarea modificărilor este nevoie de o perioadă mai lungă de timp.
ANOSR a solicitat ca toate clarificările menționate anterior, precum și cele pentru care se caută în continuare soluții, să fie transmise de către reprezentanții autorităților responsabile de operaționalizarea măsurilor prevăzute în OUG nr. 156/2024 către toți operatorii de transport feroviar, astfel încât aplicarea acestora să fie realizată într-un mod unitar la nivel național, urmând ca până în luna martie să fie reglementate printr-o hotărâre de Guvern. Totuși, rămâne problematică operarea modificărilor pentru a oferi din nou posibilitatea de achiziționare a biletelor în online, pentru care nu a fost menționat un termen exact, ci doar estimativ, fiind nevoie de cel puțin o lună de la reglementare pentru digitalizarea procesului.
„ANOSR își menține poziția fermă împotriva deciziei Guvernului României de a limita accesul studenților la dreptul legitim de a beneficia de tarif redus cu 90% pentru toate rutele feroviare, precum și de gratuitate pentru studenții cu unul sau ambii părinți decedați și studenții proveniți din centre de plasament sau care au fost în plasament la familia extinsă, substitutivă sau la asistent maternal. Criticăm lipsa de responsabilitate cu care a fost adoptat OUG nr. 156/2024, date fiind termenele îndelungate necesare pentru operaționalizarea modificărilor survenite și blocajele create și solicităm eliminarea de urgență a acestor măsuri”, au declarat reprezentanții ANOSR, prin intermediul unui comunicat de presă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!