Frauda în comerțul electronic este în continuă creștere în ultima perioada și cauzează pagube însemnate. Spre exemplu, în ultimii ani frauda în comerțul electronic a crescut cu 30% conform unui studiu LexisNexis Risk Soluțion. Conform specialiștilor numărul furturilor online este de două ori mai mare decât creșterea vânzărilor din e-commerce. Cele mai comune tipuri de fraudă în comerțul electronic sunt furtul identității (71%), phishing-ul (66%) și furtul contului (63%).
[eadvert]
Autoritățile nu pot face numărului mare de plângeri deoarece sunt încă foarte puține resurse disponibile la nivel național pentru investigații pe criminalitate cibernetică. La nivel național doar 63 de polițiști se ocupă de 21.000 dosare iar cei 50 de angajați ai Directoratului Național de Securitate Cibernetică ajută la contracararea a 30.000 atacuri cyber zilnic la nivelul României.
Tentativă de fraudă
O nouă tentativă recentă de fraudă online încearcă să exploateze folosirea serviciilor de curierat. Infractori cibernetici trimit potențialelor victime un SMS în care îi anunță că au câștigat un premiu, fără să dea detalii suplimentare. Mesajul conține un link care, odată accesat (din curiozitate sau din dorința de a beneficia de un câștig rapid), redirecționează către un site de phishing. Site-ul copiază elementele de identitate vizuală ale serviciului de curierat FedEx, pentru a oferi utilizatorului impresia că se află pe un canal de comunicare oficial al companiei. În realitate, dacă aruncăm o privire către denumirea domeniului care găzduiește această schemă de phishing (globalpackoin[.]com), ne putem da seama instant că NU suntem pe site-ul FedEx și că ar trebui să ne oprim înainte de a furniza date sensibile.
Specialiștii DNSC recomandă să fiți vigilenți și analizați cu atenție informațiile primite, înainte de a furniza date online. Evitați accesarea link-urilor sau atașamentelor din mesaje nesolicitate, venite din surse necunoscute. Evitați furnizarea la cerere de date personale, date financiare sau date de autentificare, după accesarea unor link-uri venite prin sms, e-mail sau platforme de mesagerie. Tastați numele site-ului pe care doriți să introduceți astfel de date manual în browserul de internet, pentru siguranță. Analizați cu atenție corectitudinea gramaticală și de exprimare a textului în limba română. Verificați existența promoțiilor și a concursurilor pe canalele oficiale ale companiilor care le organizează. Nu uitați că nu puteți câștiga un premiu la un concurs la care nu v-ați înscris și nu ați participat.
Și platforma de anunțuri la nivel național, OLX, avertizează utilizatorii cu privire la tentativele de fraudă online. În ultimele două luni cele mai multe tentative i-au vizat pe cumpărătorii de obiecte de modă și de electronice.
Potrivit datelor companiei, până prezent, 60% dintre fraudele care au loc pe platformele de tip marketplace sunt raportate către bănci, 30% sunt raportate către platforma online, iar aproximativ 10% nu sunt anunțate.
Cele mai recente date colectate de companie arată că, numai în ultimele două luni, cele mai vulnerabile categorii de produse, ca număr de utilizatori, au fost: modă (33%), electronice (30%), casă și grădină (14%), mama și copilul (10%), sport (7%) și 6% (piese auto). Majoritatea tentativelor de tip „phishing” ajung la consumator prin intermediul social media, e-mail-ului, dar pot veni și prin mesaje text, mesaje directe sau chiar apeluri telefonice, atacatorul pretizând că este interestat de achiziționarea produsului. Textul mesajului va fi conceput într-o manieră în care atacatorii vor încearca să obțină date cu caracter sensibil, să îi facă pe consumatori să deschidă un site web sau poate un fișier care conține malware.
Citiți principiile noastre de moderare aici!