„Legea Anastasia (denumită astfel în memoria fetiței de 4 ani ucise la 1 iunie 2022 în fața casei) pe care am inițiat-o, a fost votată, astăzi, de Camera Deputaților și va merge spre promulgare la președintele României”, a anunțat inițiatorul legii, PSD-istul Robert Cazanciuc, care condisideră că această măsură e un pas spre limitarea numărului de tragedii de pe șosele.
[eadvert]
„Până la această oră, statisticile existente, oficiale, arată că suntem pe primul loc în Europa la numărul de accidente mortale. Al șaselea an consecutiv. Viața cetățenilor, a oamenilor, este o valoare în sine, iar noi, cei aleși, suntem datori să o apărăm, să o protejăm prin legile pe care le adoptăm. Constituția garantează dreptul la viață și la integritatea fizică, iar noi trebuie să ne asigurăm de respectarea acestui drept. Legea Anastasia este concepută să prevină, să limiteze dramele rutiere și să conștientizeze asupra consecințelor punitive ale teribilismului la volan”, a insistat inițiatorul.
Modificarea adusă este aceea că în urma unei ucideri din culpă din cauza conducerii unui autovehicul fără permis sau sub influența alcoolului ori a unor substanțe interzise nu mai poată fi aplicată condamnarea cu suspendare, cum permite Codul penal în prezent, ci este prevăzută pedeapsă cu executare, pentru concurs de infracțiuni.
Legea a fost numită după cazul Anastasiei, o fetiță de 4 ani, care a murit călcată de mașină în fața casei. Copila era la joacă pe o uliţă din satul Sticlăria, din Iași. O șoferiță fără permis gonea cu peste 80 km/h, când a provocat tragedia.
Proiectul de lege este în procedură de urgență, astfel că termenul pentru sesizare la CCR e de doar două zile, nu trei zile ca în procedura clasică. Însă inițiativa a avut consens pe bandă rulantă, fiind avize pozitive de la Consiliul Legislativ, Consiliul Economic și Social, dar și raport favorabil în unanimitate de la comisia juridică. De asemenea, inițiativa a fost votată în unanimitate de senatori și în plen.
România ocupă primul loc în Europa la numărul de accidente mortale pe șosele. Pe lângă neglijență sau calitatea drumurilor, una dintre cauze o reprezintă consumul de alcool şi de substanțe interzise. Aproximativ 20.000 de persoane sunt trimise anual în fața instanțelor de judecată în fiecare an pentru conducere fără permis, sub influența drogurilor sau băuturilor alcoolice. Instanțele îi cheamă, îi audiază şi apoi îi lasă liberi.
Citiți principiile noastre de moderare aici!