Potrivit studiului de fezabilitate care a fost realizat de firma Consitrans, lucrarea, în întregimea ei, va costa 10,7 miliarde de lei, adică peste 2 miliarde de euro. Drumul expres, cu profil de patru benzi, va avea o lungime de 120 de kilometri. Se mai adaugă legătura spre Ungaria, de lângă Salonta, de peste 9 kilometri lungime, inclusiv bretele de legătură, plus punctul de trecere a frontierei situat pe partea română. La Arad, Chișineu Criș și Salonta sunt prevăzute drumuri de legătură cu o lungime totală de 10 kilometri. Peste 40 de kilometri de bretele cu o singură bandă vor asigura racordarea drumurilor existente la noul drum expres, plus parcările și celelalte facilități.
Lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea-Salonta, Salonta-Chișineu Criș și Chișineu Criș-Arad. Aşadar, un calcul grosier, care vizează suma totală împărţită la numărul de kilometri de drum expres, ne arată faptul că fiecare kilometru din viitorul drum care ar urma să lege Aradul de Oradea va costa aproximativ 89 de milioane de lei, respectiv peste 18 de milioane de euro. Nu am luat în calcul şi drumurile de legătură sau bretelele pentru că, asemeni autostrăzilor, calculul se face la kilometru de drum, aici fiind incluse şi celelalte investiţii aferente şoselei.
[eadvert]
„Ne dorim ca în primăvara anului viitor să avem proiectul tehnic și să putem demara procedura de licitație pentru selectarea constructorilor. Termenul de execuție va fi de trei ani. Drumul expres va avea două benzi pe sens și la Salonta se va conecta la rețeaua drumurilor expres din Ungaria. În următoarele trei luni urmează să parcurgem procesele de avizare, să realizăm auditul de siguranță rutieră și să finalizăm procedura de mediu”, a anunţat, în cadrul unui comunicat de presă, Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Judeţean Arad.
De unde bani?
În cadrul aceluiaşi comunicat, ni se transmite faptul că „finanțarea va fi asigurată din fonduri europene prin Programul Transporturi”. Însă Consiliul Judeţean transmite doar jumătate de adevăr. Şi asta pentru că, potrivit Programului Transporturi, care a fost aprobat de Comisia Europeană, drumul expres Arad-Oradea nu va primi suma necesară pentru finalizare. În cadrul acestui program, proiectul are stabilită o finanţare de numai 522,6 milioane de euro. De abia puţin peste un sfert din suma necesară, estimată în studiul de fezabilitate. Într-adevăr că, odată cu licitaţia, preţul ar putea scădea. Dar cu siguranţă nu va scădea la un sfert din valoarea estimată. De obicei, diferenţele dintre sumele estimate şi cele adjudecate la licitaţie sunt cuprinse între 5 şi 20 la sută (mai rar aşa procent ridicat). De unde vor veni restul banilor necesari, adică peste un miliard de euro, rămâne încă o necunoscută.
Acord între România și Ungaria pentru un drum expres care va lega Salonta de Bekescsaba
Trimite articolul
XEste un preț exorbitant si umflat din pix cu cel putin 300% pentru a fi sifonați probabil, unii isi inchipuie ca daca sunt bani europeni se piate umfla prețul cu 300% de parca cei de la Bruxelles ar fi naivi. Drumul expres se face pe câmpie si nu se justifica un astfel de pret umflat dun pix pentru a îmbogății pe unii escroci politici su executanti smecheri.
-
In continuare raman nedumerit de pretul extrem de mare al soselelor si autostrazilor din Romania in comparatie cu celelalte tari. In particular acest “expres” va fi construit la campie, din cate cunosac nu sunt poduri sau alte lucrari de arta laboriose pe acest traseu. Cam scump.
E clar că ar fi bună o șosea expres spre Arad, și spre Cluj ar fi necesar așa ceva.
Dar totuși dacă te uiți peste graniță la unguri și apoi te uiți la drumurile noastre, apoi le compari….
Cine a mai atras atatea miliarde de euro intr-un judet? Nimeni. Ar trebui sa-l pupati undeva pe Bolojan , ca va aduce atatia bani in judet. SA VA LAUDATI PESTE TOT CA SUNT MILIARDE DE EURO.,ca o duceti bine in cea mai eficienta administratie din tara, poate din lume
-
M… da , din care mare parte sunt sifonati de firmele de partid ale PNL , nu ar fi mare mieare ca peste 5 ani Bolo sa depaseasca cu averea pe fratii Micula sau Teszari 🙂
-
Eficienta ilegala.
-
Din Calea Lactee…
-
Și dacă am vrea navem cum că dosul lui bolovan este plin cu tine sandule
-
Din galaxie poate, o sa vina și extraterestri la Oradea sa ia exemplu cum se schimba țevi la 2 ani se sparge o strada de 4 ori pe an, datoria orașului e aproape cât galaxia și fraieri cred ca sunt fonduri europene pe când sunt bani contribuabililor care plătesc cele mai mari taxe din România. Dar sunt fericiți poduri făcute fără rost închise cele vechi ca nu circula lumea pe cele noi, parcări scumpe în centru sa parcheze oameni în parckingul lui bolo, ca să poată fi ridicat în slavi de lingai
Dooooamne, dar din ce se construieste? Diamante si aur? Hai, ma, baieti, daca furati cu nerusinare, macar és stiti, ca cei care nu sunt semianalfabeti ca votantii vostri, cunoastem preturile din piata.
-
din piatra de porfir din aia “rezistenta” ca si in Piata Unirii 🙂 🙂
Și totuși….
La o căutare pe Google găsești că preţurile medii pentru
autostrăzile aflate în construcţie în România variază între 3,5 şi 8,5
milioane euro ( se specifică într-un document remis de
Ministerul Transporturilor către
MEDIAFAX 2022)
Și drumul ăsta expres costă 17.8 mil euro /km. Șpaga noastră cea de toate zilele?
-
Si la sumele astea astronomice, Bolovanul se zgarceste cand e vorba de o ocolire de 5 metri si prefera sa demoleze case, aici nu e cazul dar la centurile lui, si alea pe bani europeni, dar el prefera sa le faca mici si direct printre casele oamenilor. Fara a se gandi la dezvoltarea localitatii in viitor. Ca apoi sa spuna ca mai trebuie 7 poduri sa facem acces pe partea cealalta, ca sa mai sifonam niste bani
“Termenul de execuție va fi de trei ani”. Astia in trei ani abia fac un podet peste un paraias de 2 metri… Sa fim seriosi, cu siguranta au pierdut cel putin un zero dupa acel trei, pentru un drum de 120 de km, construit de la zero, cu zeci de poduri, doua benzi pe sens, cu zeci de sensuri giratorii, noduri rutiere, etc, etc… SUNT ABSOLUT CONVINS CA NIMENI CARE ESTE IN VIATA PE TERA ACUM, NU VA APUCA SA CIRCULE PE ACEST DRUM. Ca pret, in vest, un kilometru de autostrada costa maxim 10 milioane de euro, deci, 2 miliarde egal 200 de km de autostrada, si cand spun autostrada ma refer la adevaratul sens al cuvantului, nu la ulitele penibile pe care le avem noi carora le-au pus astia eticheta de autostrada.
La valoarea aceasta acest drum nu se va construi nici o data. Cine a facut proiectul si la unflat valoric asa poate ca lo fi bagat prin munti Codru Muma si trebuie sa ii perforeze.
Firma care a făcut proiectul a umflat valoarea proiectului cu cel puțin 300% sau a fost pus sa o facă motiv pentru care ar trebui cercetat modul în care valoarea lucrării ajunge la cca 16 milioane de euro pe km ceea ce este enorm de mult, miroase a sifonare, mită și peșcheș, mai ales ca drumuleț se face la campie nu la munte.
Dacă nu făceau drim expres ci autostradă oare ce preț ieșea pe kilometru? 200 de milioane de euro? La câmpie?
Rușine nu există…
Dacă se face de ce se face, dacă nu se face de ce nu se face?
Sper să putem compara la finalul lucrărilor cu cât fac kilometrul ungurii și cu cât ai noștri. Așa, de rușine…