Potrivit unui comunicat al MF, în cadrul întâlnirii, au fost abordate principalele preocupări ale profesioniştilor contabili, care au prezentat îngrijorări cu privire la impactul reglementărilor aduse prin OUG 69/2024 şi OUG 70/2024 asupra activităţii lor şi asupra mediului de afaceri în general.
„A fost o discuţie foarte bună, pentru care le mulţumesc celor prezenţi. Pentru că au venit cu o atitudine constructivă, deschişi să găsim rezolvări eficiente şi punctuale la îngrijorările şi nemulţumirile lor. Au recunoscut şi dumnealor nevoia imperioasă de a introduce instrumente moderne digitale pentru colectarea TVA, care să aibă impact pozitiv asupra deficitului bugetar excesiv al României. Cea mai importantă concluzie cu care am plecat este că vom asigura un dialog permanent, care în final să genereze decizii echitabile şi corecte de ambele părţi. Pe noi să ne ajute să combatem evaziunea şi să reducem gap-ul de TVA, aşa cum ne-am asumat în faţa Comisiei Europene şi a OECD, iar pentru ei să însemne măsuri care să aducă claritate şi să nu îi supună la eforturi suplimentare în activitatea pe care o desfăşoară”, a transmis ministrul Marcel Boloş.
Ministrul Finanţelor a subliniat disponibilitatea la un dialog deschis şi discuţii constructive pentru a identifica soluţii care să vină în sprijinul tuturor părţilor implicate. În acest sens, au fost stabilite de comun acord mai multe puncte.
În cazul implementării e-TVA, reprezentanţii contabililor au subliniat că sunt deschişi în ceea ce priveşte măsura, dacă îşi va dovedi eficienţa. Ministrul Marcel Boloş i-a invitat să fie parte din comitetul e-TVA, în cadrul căruia se va analiza acurateţea datelor generate de acest instrument, urmând ca o decizie privind posibilitatea prorogării sistemului să fie luată în baza rezultatelor preliminare.
Legat de implementarea e-Factura în regim B2C şi protecţia datelor cu caracter personal, MF a dat asigurări că implementarea sistemului se va realiza în conformitate cu cele mai bune practici de securitate a datelor şi că nu se va solicita CNP-ul persoanelor fizice pentru care se emite factura. Echipa MF a explicat că lucrează la un sistem prin care datele cu caracter personal regăsite pe factura electronică să fie convertite într-o formă de identificare fiscală care să nu permită corelarea directă cu identitatea persoanei pentru care s-a emis factura. De asemenea, echipa MF a prezentat deschidere faţă de realizarea unui studiu privind impactul implementării acestei măsuri asupra comportamentului consumatorilor.
La ideea revenirii la Legea prevenţiei, ministrul Finanţelor a subliniat că nu exclude această posibilitate şi a solicitat din partea reprezentanţilor contabililor o propunere concretă în acest sens, iar în privinţa simplificării procesului de declarare prin eliminarea unor declaraţii acolo unde există deja informaţii echipa MF a subliniat că vor fi paşi făcuţi în acest sens, unul fiind modificarea/eliminarea D394.
Cât priveşte nevoia de predictibilitate în sistemul fiscal, şeful de la Finanţe a propus organizarea unui comitet de fiscalitate, cu accent asupra normelor şi procedurilor fiscale, la care să fie invitaţi delegaţi ai organizaţiilor profesionale /patronatelor/sindicatelor reprezentative, care să aibă întâlniri trimestriale în care să fie discutate orice eventuale modificări de această natură care se au în vedere.
În plus, s-a decis să se analizeze posibilitatea compensării concediilor medicale cu contribuţiile sociale, fiind însă necesară o discuţie la nivelul Guvernului României, să se facă o analiză a posibilităţii de a acorda credit fiscal pentru achiziţia caselor de marcat care pot tipări bonuri QR şi vor urma noi discuţii în care să fie analizate punctual situaţiile întâmpinate de contribuabili în completarea declaraţiilor e-Transport.
Trimite articolul
XDe ce nu a-ti facut dialog inainte de a emite acte normative care vizeaza domenii importante de activitate?De magogi si incompetenti!
Cine v-a oprit pana acum sa faceti dialog inainte de a emite acte normative importante ? Aroganta si habarnismul vostru!