Potrivit ministrului Daniel David, această decizie a fost luată pentru că în ciclul primar este necesară dezvoltarea elementelor de bază ale competențelor-cheie, iar acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil.
„În clasele I-IV important este să construim elementele de bază ale competențelor cheie. Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit. Am văzut în unele testări recente că unele forme de analfabetism funcțional identificate în clasa a IX-a au cauze identificabile chiar din clasa a V-a”, a afirmat Daniel David, într-o postare pe blogul personal.
Ministrul a argumentat că participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, începând să stimuleze prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, alte domenii de bază fiind ignorate, ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie.
„Este important să fim congruenți în politicile educaționale, pentru a nu deruta copiii și a nu avea politici cu efecte care se anulează reciproc. Am înlocuit la nivelul învățământului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative tocmai în lumina lucrurilor descrise mai sus, pentru a nu produce prea devreme segregare între copii (și școli) și afectarea stimei de sine, important fiind aici să dezvoltăm nivelul elementar al tuturor competențelor cheie, în ritmul personal al fiecărui copil, nu să facem diferențieri prea fine (și adesea nerelevante) și prea devreme între copii. În același spirit, la aceste vârste se urmărește mai ales dezvoltarea cooperării și a lucrului în echipă, competiția, importantă și ea, trebuind însă gândită la acest nivel în acest context”, a explicat ministrul Educației.
Pentru a încuraja o competiție adecvată, ministerul permite organizarea unor concursuri locale, regionale sau naționale, asumate în mod autonom și responsabil de școli, cu implicarea părinților, dar în conformitate cu politicile ministerului și sub monitorizarea acestuia. Aceste concursuri pot fi incluse într-un portofoliu educațional mai amplu, însă nu au aceeași importanță și valoare simbolică precum olimpiadele organizate de minister. De asemenea, se reamintește existența evaluărilor obligatorii la clasele a II-a și a IV-a, care ar trebui utilizate cu mai multă atenție pentru a sprijini procesul de învățare personalizată a elevilor.
„Așadar, hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă și în ritmul personal, la cât mai mulți copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se alte (ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie), dar lăsând școlilor posibilitatea să facă comparații responsabile și voluntare prin concursuri locale/regionale/naționale ce pot intra într-un portofoliu educațional extins”, a completat Daniel David.
Citiți principiile noastre de moderare aici!