În data de 16 ianuarie 2025, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a transmis un comunicat în care îndemna consumatorii care întâmpină dificultăți în relația cu operatorii financiari să se adreseze Direcției de Soluționare Alternativă a Litigiilor (DSAL), subliniind că aceștia ar putea depune reclamații pe o platformă specială.
Potrivit unui comunicat al Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), instituția a reacționat printr-o scrisoare oficială transmisă ANPC în data de 17 ianuarie 2025.
CSALB: Entitate exclusivă pentru soluționarea alternativă a litigiilor financiar-bancare
În clarificarea acestei situații, CSALB reiterează faptul că, potrivit legislației în vigoare, soluționarea alternativă a litigiilor în domeniul financiar-bancar este exclusiv competența Centrului și nu a ANPC.
„Înființat prin Ordonanța Guvernului nr.38/2015, CSALB este singura entitate care poate interveni în rezolvarea conflictelor dintre consumatori și bănci sau instituții financiare nebancare (IFN-uri). Activitatea acestuia se desfășoară în baza transpunerii Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului, iar în cadrul procesului de conciliere, consumatorii beneficiază de servicii gratuite și rapide, gestionate de conciliatori specializați în domeniul financiar-bancar“, transmit reprezentanții Centrului.
Mai mult, CSALB subliniază că finanțarea sa provine exclusiv din sistemul bancar, ceea ce garantează un proces transparent și imparțial. De asemenea, aceasta se remarcă printr-o structură organizatorică autonomă, cu o conducere echilibrată, formată din reprezentanți ai autorităților și asociațiilor de consumatori, dar și membri independenți.
CSALB a fost înființat în 2015, iar de atunci susține că „a gestionat peste 5.000 de dosare de conciliere, contribuind la rezolvarea a aproximativ 14 milioane de euro în beneficii pentru consumatori. Cu toate acestea, în ciuda succeselor sale, procesul de recunoaștere oficială a continuat să fie marcat de obstacole administrative, cel mai semnificativ fiind refuzul Ministerului Economiei de a înregistra CSALB pe lista entităților SAL, un proces care a fost disputat într-un litigiu care a durat mai mult de șase ani și a fost soluționat recent printr-o hotărâre a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ)“.
Problemele apărute din conflictul cu ANPC și InfoCons
CSALB a atras atenția asupra unei serii de acțiuni care au dus la blocarea funcționării corecte a Centrului, în special din partea unor actori precum ANPC și Asociația InfoCons. Aceste entități au folosit procesul în instanță, care nu are legătură cu activitatea reală a CSALB, pentru a crea confuzie în rândul publicului și pentru a denigra centrul. În mod particular, au apărut acuzații privind absența unui reprezentant din partea asociațiilor de consumatori, o problemă care nu ține de competența CSALB, ci de autoritățile statului, în speță ANPC.
De asemenea, este important de menționat că „în ciuda multiplelor solicitări adresate ANPC, nu au fost furnizate liste actualizate cu asociațiile de consumatori care îndeplinesc condițiile legale pentru desemnarea unui reprezentant în structura Colegiului de Coordonare al CSALB, iar autoritatea a refuzat să numească un nou reprezentant din partea sa în structura colegială“.
Ce trebuie să știe consumatorii
Pentru a evita confuziile generate de informațiile eronate, CSALB recomandă consumatorilor să facă distincția clară între reclamațiile pe care le pot adresa ANPC, care sunt de alt tip, și soluționarea alternativă a litigiilor financiare, care este atribuția exclusivă a CSALB. Soluționarea alternativă nu se rezumă doar la depunerea unei sesizări, ci implică proceduri reglementate și un cadru profesionist de conciliere între consumatori și instituțiile financiar-bancare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!