Anunțul a fost făcut de Albert Fruth, șef birou, Elaborare Strategii și Informatizare, Unitatea de Management al Informației din cadrul ANAF, notează Agerpres.
„Cele 20.000 de notificări pentru diferențe conțin aproape 8.000 de persoane juridice care trebuiau să depună decontul la data de depunere și care nu depuseseră decontul deloc. Deci 8.000 este o cifră în mare. Trebuie spus că exercițiul acesta de statistică și evaluare a obligației de depunere a decontului inițial, cel de pe data de 25, a fost observat cu o perioadă înainte. Și acolo am avut comportamentul acesta, s-au colectat foarte mulți bani dacă ne raportăm la perioadă. Adică important este să știe omul că are de depus decontul. Într-o perioadă foarte scurtă, s-a acționat, să zicem, pe calea medierii, cu acele call-uri de încurajare să depună, să plătească și în câteva zile s-au strâns 120 de milioane de lei numai din exercițiul acesta de a anunța contribuabilul că a uitat să-și îndeplinească o obligație legală. Deci efectul eTVA este că anunță și te anunță, nu numai că ai diferențe, ci chiar că toată suma este o diferență, pentru că tu ai uitat să-ți faci primordial obligația de declarare. În ceea ce privește feedback-ul colectat, răspunsurile colectate, contribuabilii noștri sunt foarte pregătiți, au întotdeauna opinii pertinente”, a spus Albert Fruth, la conferința „Pe drumul către digitalizarea ANAF: Urmează stația e-TVA. Ce va însemna implementarea e-TVA și cum va schimba inspecțiile fiscale?”.
„Este crucial să analizăm feedback-ul primit de la contribuabili“
În cadrul conferinței, Fruth a abordat și importanța notificărilor transmise prin intermediul platformelor eTVA și SAFT. Aceste sisteme reprezintă pași importanți în digitalizarea ANAF, având scopul de a eficientiza procesul de comunicare cu contribuabilii și de a crește gradul de conformare.
„Cel mai important indicator pentru noi este procentul de contribuabili care răspund pozitiv la notificările de conformare. Acesta este de 5,9%, fie că notificările sunt trimise lunar sau trimestrial, ceea ce ne indică nevoia de ajustări suplimentare în colectarea datelor și în adaptarea sistemelor. Este crucial să analizăm feedback-ul primit de la contribuabili pentru a face îmbunătățirile necesare,” a adăugat acesta.
Dublarea facturilor, o problemă comună în sistemul e-Factura
Fruth a atras atenția asupra unei erori frecvente în sistemul e-Factura, și anume dublarea facturilor, care apare în special din cauza softurilor care permit editarea și retransmiterea documentelor deja trimise.
„Un sistem de facturare bine conceput nu ar trebui să permită reeditarea și retransmiterea unei facturi odată ce aceasta a fost procesată de sistemul e-Factura. În caz contrar, se ajunge la dublarea sumelor, o problemă care necesită soluții alternative și o informare corectă a utilizatorilor despre cum trebuie gestionată situația,” a explicat acesta.
Citiți principiile noastre de moderare aici!