Având în vedere modificările datorate pandemiei de coronavirus și pentru a nu propaga știri false legate de sistemul bancar, ne-am adresat lui Ionuț Verzea, Retail Division Manager Kiwi Finance Sucursala Oradea pentru a face o radiografie a sistemului bancar. Acesta a explicat pentru cititorii Jurnalului Bihorean & Bihon.ro, ce s-a schimbat și ce nu în sistemul bancar.
Se dau credite
Potrivit brokerului de credite, băncile continuă, ca și până cum, să ofere servicii, să acorde în continuare credite și se efectuează operațiuni în condiții normale. Majoritatea și-au ajustat programul de lucru, atât în sucursale cât și în centrale, conform indicațiilor și recomandărilor instituțiilor statului. „În ce priveste activitatea de creditare, aceasta nu este oprită în nici o bancă. Doar termenii de răspuns s-au prelungit, datorită modificării programului de lucru. Astfel, dacă un credit de nevoi personale putea fi obținut de către un client în una – două zile, acum, acesta va avea de așteptat până în patru zile să i se comunice rezultatul aplicației. La fel și în cazul creditelor ipotecare, termenul normal este de aproximativ o lună, dar băncile au anunțat deja întârzieri. Astfel un termen realist de finalizare a unui dosar de credit ipotecar este de aproximativ șase săptămâni”, a explicat Ionuț Verzea.
Se amână sau nu ratele?
În ce privește amânarea plății ratelor, specialistul spune că băncile au intenția de a adopta o asfel de măsură, însă nu depinde doar de ele, deoarece acum dacă s-ar implementa orice suspendare sau amânare la plată, această modificare ar trebui consemnată în istoricul de creditare al clienților. „Aceste situații sunt de evitat, pentru că nimeni nu dorește să afecteze punctajul sau calificarea unui client pentru un viitor credit. Astfel, Asociația Română a Băncilor a cerut instituțiilor abilitate să modifice actele normative și regulamentele, ca să poată aplica aceste suspendări, fără a afecta istoricul de plată al clienților și fără să constituie provizioane costisitoare”, a declarat specialistul în creditare.
Până în prezent, trei bănci au anunțat că pot suspenda sau amâna plata ratelor la anumite produse. Verzea crede să sunt așteptate în zilele ce urmează și alte bănci, să anunțe măsuri similare.
Comparație cu 2008
Specialistul este de părere că în ceea ce privește criza din 2008, comparată cu situația din prezent, situațiile sunt cu totul diferite. „În primul rând, nu ne aflăm într-o bulă imobiliară, iar o eventuala criză economică generată de pandemie, nu are aceleași origini precum criza din 2008-2010, unde băncile au oprit creditarea, și implicit, piața imobiliară s-a prăbușit. Autoizolarea și oprirea consumului în domenii precum turismul, horeca, îmbrăcăminte și încălțăminte vin dintr-o situație autoimpusă. Nu consumăm pentru că nu avem bani. Avem bani, dar nu îi putem sau nu vrem să îi cheltuim în această perioadă. Dacă pandemia ar dispărea mâine, lucrurile ar reveni la normal. Nu avem nevoie de trei ani să ne revenim din aceasta pauză provocată pentru binele nostru”, a observat reprezentantul Kiwi Finance.
Vor scădea prețurile?
Pentru cei care speră să cumpere imobile în viitorul apropiat, la preț de criză, brokerul de credite le sugerează să nu aștepte o scădere a prețului general la imobiliare, deoarece situația nu o impune, iar prețurile nu vor scădea. „Prețurile actuale sunt corect raportate la nivelul mediu al salariului, iar cererea e în continuare mult mai mare decât oferta de imobile. Dacă este bine sau nu să opteze în această perioadă pentru credite ipotecare, nu există un răspuns clar. Clienții care sunt educați financiar și au economii suficiente, care pot să susțina plata ratelor câteva luni, în cazul în care veniturile salariale le sunt afectate, pot în continuare să acceseze credite ipotecare, dacă au în plan să facă acest demers, sau au achitat avansuri la dezvoltatori. Oricum, când semnezi un contract pe 30 de ani, este bine să prevezi astfel de perioade, în care câteva luni lucrurile merg mai greu. Cine are impresia că în 30 de ani, nu va avea dificultăți financiare, temporare, mai bine să nu opteze deloc pentur un credit”, subliniază Ionuț Verzea.
În schimb, în această perioadă sunt recomandate refinanțările și consolidările de credit. De exemplu, dacă un client are un leasing, un credit de consum și un card de cumpărături, ale căror rate le-a putut plăti fără probleme, dar estimează ca domeniul de activitate îi va fi afectat de această pandemie și venitul îi va scădea, e recomandabil să își consolideze creditele într-o rată unică, mai mică, și astfel să poată achita mai ușor datoria ținând cont de situația prezentă, sfătuiește specialistul.
În consecință, băncile au suficiente lichidități pentru a putea susține această etapă, chiar dacă se întinde pe câteva luni de acum încolo. „Evident, ele depind și de comportamentul clienților, cât timp aceștia nu vor intra în panică bazată pe informații false, nu își retrag economiile și continuă să facă operațiuni și credite, chiar și la un nivel mai redus. Pentru a face față cât mai bine acestei situații, e recomandabil ca cetățenii să cheltuie bani doar pe lucrurile sau mărfurile de care au nevoie în această perioadă. Să nu se panicheze și să retragă banii pentru a-i ține sub saltea, să nu exagereze cu cumpărăturile de provizii, și să investească doar în bunuri sau imobile de folosință îndelungată, cu valoare de piață stabilă”, concluzionaează Ionuț Verzea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!