Potrivit unui comunicat al ANPC, aceasta vine ca o opțiune pentru cei care doresc să rezolve conflictele financiar-bancare prin metode amiabile, fără a apela la instanțele de judecată. Platforma este accesibilă online, la adresa https://reclamatiisal.anpc.ro, unde consumatorii pot depune reclamațiile și pot beneficia de soluționarea acestora într-un mod rapid și eficient.
CSALB – o organizație importantă pentru medierea litigiilor, dar cu statut juridic incert
Unul dintre cele mai importante instrumente de mediere a litigiilor în domeniul financiar-bancar a fost Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB). Înființat ca urmare a unei directive europene și funcționând în baza Ordonanței Guvernului nr. 38/2015, CSALB a avut rolul de a intermedia gratuit negocierile între consumatori și instituțiile financiare pentru contractele în derulare. Până în prezent, CSALB a reușit să ajute peste 5.000 de consumatori, generând economii de aproximativ 14 milioane de euro.
Totuși, recent, CSALB a pierdut dreptul de a fi înscris pe lista entităților de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) din România, ca urmare a unei decizii definitive a Înaltei Curți de Casație și Justiție.
DSAL, soluție rapidă și eficientă pentru consumatori
În această perioadă de incertitudine, ANPC a precizat că, până la clarificarea situației juridice a CSALB, consumatorii pot apela la DSAL pentru soluționarea litigiilor financiar-bancare. Spre deosebire de CSALB, care este o entitate autonomă, DSAL este o structură guvernamentală, aflată sub autoritatea statului, iar soluționarea reclamațiilor se face exclusiv prin intermediul platformei digitale, fără costuri pentru utilizatori. Acest sistem permite o rezolvare rapidă a problemelor financiare întâmpinate de consumatori.
În plus, ANPC subliniază faptul că DSAL nu este doar o alternativă viabilă pentru rezolvarea litigiilor bancare, ci și o metodă eficientă de a proteja drepturile consumatorilor. Acesta funcționează pe baza unor proceduri simplificate, accesibile oricărui consumator, și oferă soluții amiabile în conflictele cu băncile și IFN-urile.
Citiți principiile noastre de moderare aici!