Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a lansat o adrese specială de e-mail, cu scopul de a veni în sprijinul consumatorilor care identifică elemente menite să le afecteze direct interesele şi să îi determine să ajungă într-o situaţie financiară dificilă, în timpul derulării unui credit bancar contractat.
[eadvert]
Astfel, la adresa de e-mail spsf@anpc.ro, consumatorii pot semnala probleme de tipul: creşterea exagerată a ratelor şi ca atare, a gradului lor de îndatorare faţă de momentul contractării creditului; creşterea nejustificată a dobânzii aplicate pentru rambursarea creditului, comparativ cu prevederile contractuale; prezentarea, la momentul ofertării, doar a soluţiei de rambursare cu rate egale (ponderea în rată fiind de 75% dobândă şi 25% sold principal), fără a fi puse la dispoziţie mai multe posibilităţi de rambursare, pentru alegere.
Documente necesare
În cazul în care consumatorul doreşte să semnaleze astfel de situaţii, trebuie să ataşeze următoarele documente scanate: contractul şi scadenţarul iniţial; valoarea actuală a ratei; notificările primite de la bancă; venitul net al titularului la momentul contractării şi în prezent; corespondenţa avută cu banca.
„Pentru documentarea comparativă a comisarilor ANPC care se ocupă de acest domeniu, în cazul în care locuiţi sau munciţi într-o altă ţară a Uniunii Europene, deţineţi un contract de împrumut încheiat cu o bancă de acolo şi doriţi să veniţi în sprijinul instituţiei noastre – pentru o imagine cât mai completă referitoare la abordarea acestei chestiuni la nivelul comunitar – trimteţi pe aceeaşi adresă de e-mail scanarea documentelor care să conţină nivelul ratelor, scadenţarele, dobânzile sau orice altă informaţie referitoare la derularea creditului pe care doriţi să o puneţi la dispoziţie, fără a ne dezvălui datele dvs. personale”, transmit protectorii consumatorilor.
De curând, ANPC a sancţionat un număr de 19 bănci din România cu suma totală de 950.000 de lei, pentru practici comerciale înşelătoare săvârşite cu privire la modul de calcul a ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă în primii ani din 25% din soldul principal de rambursat şi 75% dobândă. Prin această modalitate de calcul, consumatorii plăteau de fapt preponderent dobândă, subliniază instituţia.
Băncile sancţionate sunt: ING Bank, First Bank, Credite Europe Bank, OTP Bank, Alpha Bank, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, BCR, Patria Bank, Unicredit Bank, BRD Groupe Societé Generale, Exim Bank, Procredit Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank (fosta Banca Comercială Feroviară), Libra Bank, CEC Bank, Garanti Bank şi Vista Bank.
Citiți principiile noastre de moderare aici!