Partidele politice au primit anul trecut subvenții în valoare de 256 de milioane de lei, echivalentul a peste 52 de milioane de euro. Potrivit Expert Forum (EFOR), bugetul aprobat la începutul anului, cu subvențiile pentru partide, a fost suplimentat cu peste 24 de milioane de lei „în mod arbitrar prin rectificările bugetare din august”, în ciuda criticilor venite dinspre organizațiile neguvernamentale. „EFOR a transmis și o scrisoare către partidele politice, prin care a solicitat transparentizarea procesului de alocare și verificare a subvențiilor, susținută de 15,000 de semnatari”, a scris EFOR într-o analiză publicată pe site.
[eadvert]
Sumele amintite mai sus au ajuns la patru partide parlamentare și două neparlamentare. Astfel, PSD a primit 98 de milioane de lei, PNL 83 de milioane, USR 45 de milioane de lei, AUR aproape 20 milioane de lei. PMP și Pro România, cu peste 4% din voturi la ultimele alegeri, au primit 5, respectiv 3,7 milioane de lei.
Cele mai mari sume, pe propagandă
Potrivit EFOR, majoritatea banilor au fost cheltuiți pentru presă și publicitate. „Toate partidele au cheltuit cumulat 100 de milioane în 2022, din care PSD a dat pe contracte de publicitate 54 de milioane, adică 58% din banii cheltuiți de partid în 2022. Liberalii au cheltuit 39 de milioane (70%), iar USR 5 milioane (18%)”, se arată în analiza citată.
În 2021, partidele au cheltuit în total 62 de milioane de lei. „PSD a crescut de la 39 la 54 de milioane, PNL și-a dublat aproape cheltuielile pentru reclamă, trecând de la 21 la 39 de milioane”, mai precizează EFOR. Ca o concluzie, PSD a cheltuit cel mai mult, cu o scurtă pauză în luna august, iar dintre toate partidele, „PNL a sporit cel mai mult finanţarea pentru presă în 2022 faţă de 2021”.
„Nu știm exact ce teme au promovat partidele, întrucât nu există o listă a campaniilor promovate, iar contractele nu se publică, însă putem să intuim inclusiv pornind de la postările publicate și promovate prin prin Facebook Ads. De exemplu, în lunile noiembrie-decembrie, la PSD regăsim numeroase mesaje legate de Schengen. În noiembrie PSD a promovat campania cu mesajul «Cu PSD la guvernare, România a intrat în NATO și Uniunea Europeană, a scăpat de MCV și este gata să adere la Schengen! Cu USR la guvernare, România a fost într-un permanent blocaj și a mers din criză în criză».”, precizează ong-ul, care enumeră și alte campanii, unele cu mesaj naționalist.
„În rest, pe pagina PSD mai regăsim campanii cu teme sociale precum salarii sau pensii, dar și numeroase campanii negative împotriva USR sau a membrilor partidului. De altfel, numeroase campanii de denigrare a USR se regăsesc și pe pagina PNL”, arată EFOR. Între campaniile studiate de EFOR, se regăsesc și unele în care PSD și PNL se atacă reciproc, însă „acestea sunt mult mai răzlețe”. „Trebuie totuși să notăm că această analiză este limitată, mai ales că fondurile pentru reclame online sunt relativ mici, mare parte din contracte fiind îndreptate spre alte medii de promovare”, subliniază analiza citată.
Pe locul 2 în topul cheltuielilor partidelor politice, se numără sumele cheltuite pentru personal, USR fiind partidul care a utilizat cea mai mare sumă în acest sens, 8 milioane de lei, adică 30% din banii primiți din subvenții.
„Comparativ, creșteri în sumele cheltuite se văd la sondaje de opinie naționale și locale, de la 3,8 la 10 milioane de lei – toate partidele au cheltuit mai mult comparativ cu anul anterior, ceea ce indică un posibil interes legat de anul electoral 2024. Și sumele alocate consultanței politice s-au dublat, de la 5 la 10 milioane de lei pentru toate partidele, cea mai mare creștere fiind remarcată la PSD”, notează EFOR.
Potrivit sursei citate, partidele au cheltuit mai mult și pentru investiții, PSD fiind în top cu suma de 22,5 milioane de lei. În această sumă intra și achiziția sediului din Băneasa, la prețul de 3,5 milioane de euro (aproximativ 17 milioane de lei).
Lipsă de transparență
La fel ca în precedentele analize legat de modul în care partidele politice utilizează banii primiți din subvenții, EFOR atrage atenția asupra lipsei de transparență și asupra modului în care sunt utilizați banii.
„În 2022, s-au cheltuit peste 100 de milioane de lei pentru presă, fără a ști care sunt acele produse media cumpărate de partide și câte sunt folosite pentru informare și promovarea politicilor, respectiv câte sunt folosite pentru campanii negative sau dacă banii sunt utilizați pentru a bloca anumite știri să ajungă pe agenda publică”, spun cei de la EFOR.
Partidele, deși trebuie să raporteze cheltuielile, pe categorii, nu sunt obligate să publice contractele sau să dea detalii publicului legat de modul în care folosesc banii.
„AEP verifică legalitatea cheltuirii banilor, dar rapoartele de control ale AEP sunt minimaliste și nu reflectă care este substanța campaniilor promovate. Cu alte cuvinte, nimeni nu verifică dacă în fapt substanța campaniilor promovate de partide servește în vreun fel publicului”, mai transmite sursa citată.
Lege pentru transparență
Autoritatea Electorală Permanentă a transmis, anul trecut, un proiect de lege, care prevede că partidele să facă publice reclamele și contractele, furnizorii de servicii de publicitate politică, serviciile prestate ți valoarea plăților efectuate, dar și sursele de finanțare utilizate.
„Conform informațiilor existente la începutul lunii februarie, proiectul este blocat la Guvern și realist vorbind, pare să aibă șanse limitate să treacă la vot în parlament. De notat că Parlamentul European a votat la începutul lui februarie în favoarea noului pachet de norme privind consolidarea regulilor privind publicitatea politică”, arată cei de la EFOR.
Citiți principiile noastre de moderare aici!