Sportul bihorean a avut un sezon precedent foarte bun din punct de vedere al rezultatelor înregistrate. Echipa de baschet CSM CSU Oradea a devenit campioana României la baschet masculin, CSM Digi a fost vicecampioană națională la polo, iar formațiile de handbal masculin CSM Oradea și cea de volei feminin CSU Oradea au promovat în primele eșaloane. După cum se știe, acestea din urmă nu s-au putut înscrie, din păcate, în prima divizie, din cauză că nu au beneficiat de o susținere financiară adecvată. Ele nu au reușit să atragă niciun sposnor în acest sens.
Dar și alte echipe din sportul bihorean s-au confruntat sau se confruntă în continuare cu probleme de finanțare. Putem aminti aici celebrul caz al formației de fotbal Luceafărul, care a fost salvată de la desființare de un investitor venit taman din județul Gorj, după ce nimeni din Bihor nu a fost în stare să o ajute. La ora actuală, echipa de handbal feminin CSU Oradea, respectiv cea de baschet feminin Universitatea CSM Oradea, se află la rândul lor în momente de cumpănă, continuarea activității acestora fiind pusă sub semnul întrebării, din același motiv.
„O lege defectuoasă”
Care ar fi însă cauzele pentru care mediul privat se implică atât de puțin în susținerea sportului bihorean? Unul din motivele invocate de mulți potențiali finanțatori este ineficiența actualei legii a sponsorizării, care nu ar favoriza aproape deloc implicarea acestora în susținerea sportului. „Legea sponsorizării nu ajută deloc oamenii de afaceri. Crede-mă, acești bani pe care îi ofer sportului sunt, efectiv, bani luați de la gura familiei mele. Sunt bani cu care am putea să mergem în mai multe concedii pe an sau pe care aș putea să-i reinvestesc sau mai știu eu ce”, mi-a mărturit, cu ani în urmă, un fost finanțator al sportului orădean.
„Neinteresați de sport”
Prefectul de Bihor, Ioan Mihaiu, fost șef al finanțelor bihorene, consideră însă că că posibilii investitori locali nu sunt, pur și simplu, interesați de sport. „Nu neapărat legea sponsorizării nu este suficient de stimulativă. Eu cred că oamenii de afaceri nu sunt pasionați de domeniul sportului. Dacă ar fi oameni care au avut legătură cu domeniul respectiv, cu un sport anume, cu siguranță că ei ar veni. Așa însă, probabil că investesc doar cei care au un interes anume de publicitate sau de afaceri, dar pe aceștia nu prea îi avem, din păcate, în Bihor. Din nefericire, în județ nu avem nici mari investitori care să manifeste interes pentru o echipă anume”, ne-a declarat Ioan Mihaiu.
Acesta afirmă că nici atât de invocatele firme multinaționale nu investesc în județul nostru, pentru că majoritatea își au sediul în Capitală. „Multinaționalele au, de regulă, sediul în București și firește, sunt interesate de echipele de acolo. Noi nu avem, din păcate, nicio multinațională cu sediul în Oradea”, a conchis reputatul om de finanțe.
„Nu pot găsi o explicație”
La rândul său, viceprimarul Florin Birta, care a fost ani de-a rândul președintele Clubului Sportiv Municipal Oradea, ne-a declarat că nu poate găsi o explicație privind implicarea redusă a mediului de afaceri în sportul local. „Sincer, nu pot găsi nicio explicație și nici nu aș dori să fac vreo afirmație care nu poate fi susținută. Până la urmă, fiecare face ce dorește cu banii lui, nu poți obliga pe nimeni să investească undeva, dacă nu simte el însuși nevoia de a sprijini acel domeniu”, afirmă Florin Birta.
Întrebat de ce în alte orașe există totuși mai mulți sponsori implicați în sport, viceprimarul nu a găsit un motiv cert. „Eu nu știu cum apar acei sponsori la sport în alte orașe sau cum se fac acolo finanțările, în ce măsură ei vin din proprie inițiatitivă sau sunt «obligați» să o facă. Repet, nu doresc însă să fac afirmații care nu pot fi susținute. Cert este că fiecare știe cel mai bine ce trebuie să facă cu banii săi”, a încheiat Florin Birta.
Citiți principiile noastre de moderare aici!