Turismul românesc a primit un impuls semnificativ în acest an prin intermediul voucherelor de vacanţă. Potrivit unei analize Frames, „mare parte din hotelieri raportează sold-out în aceste zile, mulți înregistrând rezervări de până la 60-80% inclusiv pentru luna septembrie”.
Autoritatea Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a anunțat că perioada ianuarie – iunie 2018 au fost emise aproximativ 14 milioane de vouchere pe hârtie şi în format electronic, care valorează aproximativ 148 de milioane de euro, această sumă fiind de cinci ori mai mare faţă de cea din 2017.
Statisticile Frames arată că în industria HORECA activează peste 16.000 de companii, dintre care aproape 10.000 în sectorul restaurantelor. Firmele raportau, anul trecut, peste 82.000 de angajați în sectorul restaurantelor și 45.000 în hoteluri și pensiuni.
„Pe fondul îmbunătățirii semnificative a situației economice, dar și a eficientizării activității companiilor din HORECA, datele arată un progres semnificativ al profitului net față de anul 2013 – de la 380 mil. lei la 1 mld. lei în cazul hotelurilor și de la 190 mil.lei la 1,6 mld. lei în cazul restaurantelor”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Ce se cere?
Litoralul și Valea Prahovei sunt în prim-plan, însă și în București și alte orașe și zone turistice, gradul de cazare este unul semnificativ, peste anii anteriori.
Potrivit analiștilor de la Frames, lansarea voucherelor de vacanță are însă și efecte neașteptate. Dincolo de afluența de turiști și de creșterea tarifelor de cazare, sectorul restaurantelor resimte din plin o scăpare a acestui sistem – faptul că voucherele sunt dedicate serviciilor de cazare și nu pot fi folosite independent, precum tichetele de masă.
„Din discuțiile purtate cu oamenii de afaceri de pe litoral a rezultat că, deși hotelurile sunt pline, se consumă mai puțin la terase și restaurante. Sunt mulți turiști care își acoperă serviciile de masă și băuturile exclusiv din oferta hotelurilor sau din supermaketuri, iar consumul la terase, în baruri și cluburi a scăzut semnificativ”, concluzionează Adrian Negrescu.
Reprezentanţii Frames consideră că 2018 a adus o creștere semnificativă a calității serviciilor din HORECA. Mai multe hoteluri de 4 – 5 stele, ofertele all-inclusive, restaurante cu specific, pub-uri cu identitate – din punct de vedere logistic, sectorul de ospitalitate românesc este în cel mai bun de după Revoluție.
Pe de altă parte, tot analiştii Frames au observat că există însă în continuare și foarte multe zone gri, în care, autoritățile trebuie să intervină.
,,În Mamaia, de exemplu, au apărut hoteluri construite pe spațiile verzi ale altor hoteluri, fără nicio identitate vizuală, plajele de pe litoral sunt pline de tarabe și alte construcții provizorii. Aspectul de bâlci de pe litoralul românesc devine tot mai evident, iar autoritățile sunt datoare să intervină în acest segment, pentru a impune respectarea regulilor urbanistice. Fără o strategie în acest domeniu, va fi destul de greu să atragem turiștii străini, iar pe cei români să îi determinăm să aleagă să își petreacă vacanța în țară și nu în Grecia sau Turcia”, se mai arată în analiza Frames.
Citiți principiile noastre de moderare aici!