Deşi turiştii tranzitează Transalpina, acest drum este în continuare în lucru, conform conducerii SDN Târgu-Jiu.
„Pe Transalpina sunt în continuare echipele de muncitori din Craiova, utilajele necesare pentru a monta parapeţi. După ce am montat parapetul New Jersey în primă fază, acum lucrăm în continuare la parapetul metalic H3. S-a avansat foarte mult în ceea ce priveşte montarea elementelor de siguranţă şi am finalizat semnalizarea, atât semnalizarea verticală, marcajul, cât şi semnalizarea orizontală. Din punct de vedere al semnalizării, lucrările sunt încheiate, dar mai sunt totuşi încă multe elemente de siguranţă de montat”, a declarat directorul SDN Târgu-Jiu, Ion Tudor.
Chiar dacă lucrările sunt într-un stadiu avansat, şeful Secţiei de Drumuri Naţionale Târgu-Jiu nu poate estima cu exactitate în ce zi se va deschide oficial circulația.
Transalpina (DN 67C) este o șosea din Munții Parâng, în Carpații Meridionali. Cel mai înalt punct al șoselei este atins în Pasul Urdele (la 2.145 m). Drumul face legătura între orașele Novaci din județul Gorj și Sebeș din județul Alba. Fiind un drum montan, este închis pe perioada iernii.
Transalpina străbate patru județe – Gorj, Vâlcea, Sibiu, Alba – traversând Munții Parâng de la sud la nord, altitudinea cea mai mare având-o pe o porțiune de aproximativ 20 de km, în județul Vâlcea, unde se prezintă ca o „șosea de creastă”, trecând la o distanță mică de vârfurile Dengheru (2.084 m), Păpușa (2.136 m), Urdele (2.228 m), Iezer (2.157 m) și Muntinu (2.062 m).
Drumul și-a luat numele de la latinescul „Transalpina” (țara de dincolo de munți), cum era numită în vechile texte și hărți latinești Țara Românească, și e supranumit „Drumul Regelui”, pentru că Regele Carol al II-lea, după ce l-a reconstruit, în 1938, l-a inaugurat parcurgându-l el însuși împreună cu familia regală.
Chiar dacă este mai înaltă și mult mai veche decât Transfăgărășanul, Transalpina este mai puțin cunoscută deoarece nu a fost asfaltată până în 2009.
Transalpina a fost construită de armatele romane în drumul lor spre Sarmisegetusa, pavată cu piatră de Regele Carol al II-lea după 1930 și reablitată de către nemți în Al Doilea Război Mondial.
După 1989, drumul a fost deteriorat după ce s-a furat piatră din structura sa pentru construirea fundațiilor unor vile ridicate la Rânca.
În 2008, fostul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban a decis reabilitarea drumului, iar contractul pentru execuția întregului traseu de peste 140 de kilometri a fost câștigat de compania Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache. După ce Nelu Iordache a intrat la închisoare pentru deturnarea de fonduri europene, contractual cu Romstrade a fost reziliat, iar CNADNR a continuat lucrările cu forțe proprii.
Cei 148,2 de kilometri ai Transalpina au costat CNADNR aproape 400 de milioane de euro, fără cheltuieli adiționale.
Transalpina se parcurge în 3 ore – fără trafic și pauze.
Citiți principiile noastre de moderare aici!