Obiectivul Strategiei este reducerea ratei de părăsire timpurie a școlii cu șase procente, de la 17,3% în 2013 la 11,3% în 2020, atingând astfel ținta asumată de România în cadrul Strategiei Europa 2020. În 2013, rata de părăsire timpurie a școlii a fost de 17,3%, ceea ce a plasat România pe locul al cincilea în Uniunea Europeană, singurele țări cu o rată mai mare fiind Italia, Portugalia, Spania și Malta.
Fenomenul de părăsire timpurie a școlii predomină în rândul unor grupuri aflate în situație de risc, cum ar fi tinerii din comunitățile rurale, tinerii provenind din familii cu venituri modeste, romi și alte minorități, precum și elevii care au repetat cel puțin un an sau care au abandonat școala. Părăsirea timpurie a școlii are implicații sociale și economice importante. Tinerii care părăsesc prematur școala sunt predispuși riscului asociat șomajului sau celui de a câștiga mai puțin odată ce găsesc un loc de muncă. Estimările legate de competențele necesare în Europa arată că, în viitor, doar unul din 10 locuri de muncă va putea fi accesat de către o persoană care a părăsit timpuriu școala.
Documentul conține patru piloni și șase programe reprezentative, care includ măsuri de prevenire, intervenție și compensare, identificate pe baza datelor concrete și a exemplelor de bună practică din România și din alte state, care și-au dovedit eficiența în prevenirea părăsirii timpurii a școlii. De asemenea, Strategia își propune să asigure accesul fiecărui copil la o formă de învățământ sau formare profesională cel puțin până la vârsta de 16 ani și absolvirea clasei a 10-a.
Strategia pentru reducerea părăsirii timpurii a școlii a fost elaborată în cadrul unui grup de lucru al Ministerului Educației și Cercetării Științifice, din care au făcut parte toate instituțiile reprezentative din sistemul de educație, cu sprijinul Băncii Mondiale și cu consultarea autorităților publice locale, partenerilor sociali.
Citiți principiile noastre de moderare aici!