Proiectele de infrastructură riscă să intre în blocaj din cauza lipsei fondurilor. Guvernul se gândeşte să atragă firmele private în continuarea lucrărilor la drumuri.
Un raport al Bancii Mondiale arată că statul român plăteşte pentru autostrăzi cu mult peste media europeană. La noi în ţară, un kilometru de autostradă a ajuns să coste nu mai puţin de 80 de milioane de euro, pe tronsonul Comarnic-Braşov. Autorităţile invocă relieful dificil. În Franţa, în acelaşi mediu, un kilometru costă 18 milioane, în Germania 19 milioane, iar în Grecia preţul coboară la zece milioane de euro.
Autostrada Soarelui, cu cele două tronsoane, Cernavodă-Medgidia şi Medgidia-Constanţa, care măsoară 50 de kilometri, costă 400 de milioane de euro. Statul român dă 30% din bani, iar restul vin de la Banca Europeană de Investiţii şi Dezvoltare. Proiectul ar trebui să fie gata în 2011.
Tot în 2011 ar trebui finalizată şi varianta de ocolire a municipiului Constanţa, cu o lungime de 22 de kilometri. Valoarea lucrărilor se ridică la 142 de milioane de euro. 54% vin de la BERD, iar 46% de la Guvern.
Alt proiect de infrastructură, alte probleme, Autostrada Transilvania. Compania Bechtel a inaugurat anul trecut primii 42 de kilometri. Nota de plată pentru acest tronson se ridică la nu mai puţin de 160 de milioane de euro. Bani pe care statul român vrea să-i plătească eşalonat, în funcţie de bugetul alocat Ministerului Transporturilor. Previziunile bugetare sunt destul de pesimiste, Guvernul a venit cu o idee: autostrada să fie continuată în parteneriat public-privat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!