Transportatorii amenință Guvernul cu proteste de stradă, dacă nu va lua măsurile ce se impun împotriva pirateriei. Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) vrea să organizeze, pe 2 noiembrie 2016, un miting de protest, în fața Guvernului României, la care vor participa 6.000 de autovehicule.
Reprezentanţii COTAR cer reglementări ale unor legi, prin Ordonanță de Urgență, pentru a se stopa abuzurile unor grupuri de interese din Parlament, care au modificat legi pentru a permite ca activitatea de transport să fie piratată.
„Pirateria în transportul de persoane a devenit o activitate tolerată și nesancționată de autoritățile române. Lipsa de implicare a autorităților române a permis, în decursul ultimilor ani, dezvoltarea unui fenomen al transportului regulat de persoane fără licență, în mod ilegal, dar nesancționat, cu orare afișate și stații de preluare a clienților, în mod clar stabilite”, spun reprezentanţii COTAR.
Aceştia susţin că Legea taximetriei conține în mod deliberat formulări evazive și incomplete, pentru a permite grupurilor de interese să profite de o legislație lacunară și făcută cu dedicație. Parlamentarii care au avut interese au modificat OUG 34/2010 prin legea 168/2010,chiar şi în acest an, făcând schimbări exact la acel articol care permitea organelor de control să elimine activitatea neautorizată, ilegală din această activitate.
În vizor UBER
În vizorul transportatorilor se află platformele informatice de tip UBER care, susţine confederaţia, încalcă dreptul la concurență loială şi pune în pericol securitatea clienţilor. „Activităţile gen UBER sunt servicii periculoase pentru populație, pe care parlamentarii le-au permis, în detrimentul siguranței cetățenilor. Toţi actorii din piaţa de transport persoane trebuie să se autorizeze conform legilor în vigoare, în caz contrar sunt «piraţi», se precizează în comunicatul COTAR.
Ce este UBER?
Potrivit Wikipedia, UBER este o companie americană care a dezvoltat o aplicație pentru tablete și smartphone-uri care le pemite clienților să comande limuzine cu șofer sau taxiuri. Aplicația permite pasagerilor să se conecteze direct prin GPS-ul telefonului mobil cu cea mai apropiată mașină cu șofer înregistrată în baza de date a UBER. Contractarea serviciului și plata se desfășoară exclusiv prin intermediul UBER și nu personal cu șoferul. Tariful este calculat de program în funcție de distanță, viteză și condițiile de trafic. Serviciile nu se plătesc fizic, contravaloarea călătoriei este reținută în mod automat de pe cardul clientului, prin intermediul contului de client. Șoferii își primesc banii într-un depozit și au dreptul la o anumită cotă din nota de plată, restul rămânând companiei. Șoferii înscriși în aplicație pot munci când vor și cât vor.
UBER a intrat şi în România, în februarie 2014 şi a ajuns destul de popular, spre disperarea taximetriştilor. La Oradea, încă nu există acest tip de taximetrie.
În SUA și în multe orașe europene, taximetriștii au protestat, iar aplicația Uber a fost interzisă în locuri, cum ar fi Vancouver, Paris, Sofia, Lisabona, Madrid, Barcelona, Amsterdam, Copenhaga și Berlin. Protestele nu au făcut nimic altceva decât să crească și mai mult popularitatea aplicației.
Taximetriștii profesioniști și autoritățile susțin că aplicația generează concurență neloială, întrucât șoferii UBER nu sunt obligați să se conformeze legilor de profil, nu trebuie să plătească taxe specifice taximetriei și nici nu li se cere vreo licență.
Citiți principiile noastre de moderare aici!