Între timp, cel mai ieftin sortiment se vinde mai scump ca acum doi ani, când petrolul costa dublu decât în prezent.
La jumătatea anului 2008, petrolul atingea cea mai mare cotaţie din istorie, de aproape 150 de dolari pentru un baril. Atunci, cel mai ieftin sortiment de benzină se vindea cu 4,10 lei, iar cursul valutar pentru un dolar era de doi lei şi trei bani.
În prezent, preţul barilului de petrol aproape că s-a înjumătăţit, ajungând la puţin peste 80 de dolari. Cu toate acestea, cel mai ieftin litru de benzină costă 4,30 lei, mai mult decât atunci când petrolul se vindea cu 150 de dolari pe baril. Un motiv invocat de companiile petroliere pentru scumpirea carburanţilor este cotaţia dolarului. În timp ce petrolul s-a ieftinit cu peste 40%, dolarul e mai scump cu 30%.
În plus, valoarea accizelor a crescut anul acesta, de la 436 de euro pe mia de litri de benzină la 452 de euro. O altă majorare care se regăseşte în preţul benzinei este şi cursul de calcul al accizelor în 2010, care a crescut şi el cu aproape 30 de procente.
De altfel, companiile petroliere susţin că aproape jumătate din banii daţi pe un litru de benzină reprezintă taxe ale statului. Un singur lucru ar putea să-i bucure pe români, faptul că plătesc cea mai ieftină benzină din Europa, 1,1 euro pe litru. Olandezii plătesc, de exemplu, 1,6 euro,
Citiți principiile noastre de moderare aici!