Piaţa auto din România a înregistrat în primul semestru din 2016 o creştere cu 10,2% faţă de perioada similară din 2015, potrivit unei analize efectuate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Doar în luna iunie 2016 piaţa auto a înregistrat o creștere de 46,8% comparativ cu luna anterioară şi de 21,8% faţă de luna iunie 2015.
În interiorul acestei creșteri, autoturismele au un avans de 6,1%, arată APIA. Creșterea din luna iunie se datorează, în mod evident, mult așteptatei demarări a Programului „Rabla” (efectiv din 14 iunie).
Pe plan european
Şi pe plan european se remarcă un prim semestru din 2016 cu o creștere generală consistentă a vânzărilor de autoturisme (+9,4%). Practic, cu o singură excepție (Olanda) toate celelalte state membre UE au înregistrat creșteri în primele şase luni din 2016. Cele mai mari piețe au înregsistrat și ele creșteri relativ importante: Franța +8,3%, Germania +7,1%, Italia +19,2%, Spania +12,2% și UK +3,2%.
Piaţa auto din România a înregistrat în iunie cel mai semnificativ declin din UE. Conform datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), piaţa auto din România a înregistrat o creştere de doar 2,8% în primul semestru din 2016, fiind înmatriculate un număr de 35.452 de autoturisme, faţă de perioada similară din 2015, când s-au livrat 34.472 de vehicule. Procentul mic se datorează şi demarării cu întârziere a Programului „Rabla”.
Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, se observă faptul că, în primele șase luni din 2016, importurile de autoturisme rulate au crescut și ele comparativ cu 2015, dar cu un consistent 24%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate și cele noi să fie unul în creștere, respectiv de aprox. 4 autoturisme rulate la unul nou.
Producţia în scădere
În primul semestru din 2016 s-au fabricat 201.274 autovehicule, cu 5,3% mai puțin decât în perioada similară din 2015, dar cu 15,7% mai mult decât în luna precedentă (mai). Dintre acestea, 178.017 au fost produse de către Dacia și 23.257 de către Ford.
Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 103.473 unități (cu 19.9% mai mult decât în primele șase luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (31.122 unități, cu 6,7% mai puțin decât în 2015), Ford B-MAX (23.257 unități, cu 11,7% mai puțin decât în 2015), Dacia Logan MCV (22.560 unități, +6,7%), și Dacia Logan (20.862 unități, cu 53,3% mai puțin față de 2015).
În ceea ce priveşte exportul, cu cele 182.097 unităţi exportate în primul semestru din acest an, se consemnează o scădere de 5,3% comparativ cu perioada similară din anul 2015. Cel mai exportat model în primele cinci luni din 2016 a fost Dacia Duster (100.182 unități), în creștere față de 2015 cu 19,8%, urmat de Dacia Sandero (27.078 unităţi, – 7%), Ford B-MAX (23.254 unități, – 11,7%), Logan MCV (20.382 unități, +0,9%) și Dacia Logan (11.201 unităţi, – 66,1%).
La vânzări în primul semestru din 2016, cea mai vândută marcă de autoturisme a fost Dacia, cu 14.176 unități (29,3% cotă de piață, dar pe un volum în scădere cu 16,7% față de primul semestru din 2015), urmată de Volkswagen cu 4.890 unități (10,1% cotă de piață, volume în creștere cu 12,3% față de 2015); Skoda 4.829 unităţi (10% din total piață, volume în creștere cu 19,1%); Renault 3.871 unități (8% cotă de piață, volume mai mari cu 34,5%); Ford 2.913 unităţi (6% din total piață, volume în creștere cu 4,4%) și Opel, 1.985 unităţi (4,1% din total piață, volume mai mari cu 23,5%).
Citiți principiile noastre de moderare aici!