În ultimii ani treburile merg cam anapoda la ANAF. La aceasta au contribuit şi desele modificări ale Codului fiscal, parcă prea multe în ultimii ani. De cele mai multe ori, funcţionarii instituţiei nici nu apucă să se documenteze în aplicarea unei legi că ea este modificată sau abrogată. Mai mult, între apariţia unei legi în Monitorul Oficial şi apariţia normelor de aplicare ale ei pot trece săptămâni ba chiar şi luni. Au fost cazuri când normele de aplicare au modificat complet sensul legii.
Cheltuieli aiurea
Nu puţini au fost contribuabilii care au primit plicuri de la ANAF prin care au fost anunţaţi că au de plată sume infime, care nici măcar nu acoperă costul scrisorii recomandate prin care au fost informaţi. Mai mult, când au ajuns la ghişeu li s-a explicat că de fapt nu au de plătit nici un ban, ci pur şi simplu a fost o informare.
Probabil nu s-ar ajunge aici, dacă limbajul folosit ar fi mai pe înţelesul contribuabililor. Oare ce înţelege un contribuabil care primeşte prin poştă un plic de la Fisc în care este informat că are o dobândă şi o penalitate de întârziere în valoare de 1 leu prin: „Decizie referitoare la obligaţiile fiscale accesorii reprezentând dobânzi şi penalităţi de întârziere”?
Şi costul celui mai ieftin plic transmis prin Poştă de Fisc către contribuabili este de 3,50 de lei. În funcţie de câte pagini conţine plicul, costul poate ajunge la peste 7 lei.
„Cheltuielile neeconomicoase” de la ANAF au fost observate şi de Curtea de Conturi în „Raportul anual pe 2016”. Un procent foarte mare din plicurile transmise de către Unitatea de Imprimerie Rapidă de la Râmnicu Vâlcea către contribuabili pentru comunicarea obligațiilor fiscale nu ajunge la destinatari din diverse motive, acestea fiind returnate și, ulterior, distruse.
„În cadrul misiunii de audit financiar s-a constatat că în anul 2016 au fost distruse, la nivelul Unității de Imprimare Rapidă Râmnicu Vâlcea, 4.394.760 de scrisori recomandate cu AR (plicuri), primite retur, din care 11.557 de plicuri aveau adresa incompletă, în cazul a 456.550 de plicuri, destinatarul s-a mutat de la adresă, 134.450 de plicuri au avut mențiunea «necunoscut», iar 83.013 plicuri au fost returnate din «alte motive»”, se precizează în Raportul Curţii de Conturi.
Mai mult, o serie de plicuri primite retur aveau ca destinatari diverse entități publice ca: tribunale, judecătorii, parchete de pe lângă judecătorii și tribunale, curți de apel, spitale, licee, școli, grădinițe, agenții, oficii, primării, unități militare, prefecturi, consilii județene.
„Pentru aceste 685.570 de plicuri primite retur și, ulterior, distruse, ANAF a achitat CN Poșta Română SA suma de 2.221 mii lei, cheltuială care nu și-a atins scopul”, spune Raportul Curţii de conturi.
În urma Raportului, ANAF va efectua o analiză asupra motivelor care au cauzat „cheltuielile neeconomicoase” înregistrate la Unitatea de Imprimare Rapidă Râmnicu Vâlcea, iar, în funcție de concluzii, se vor lua măsuri de înlăturare a cauzelor și, eventual, de regularizare a
sumelor cu obligațiile de plată către Compania Națională Poșta Română SA, dacă aceasta este responsabilă pentru retururile înregistrate. Concomitent, ANAF va actualiza baza de date în ceea ce privește domiciliul fiscal al persoanelor fizice și juridice.
Citiți principiile noastre de moderare aici!