Abonații UPC primesc gratuit, pentru o lună, pachetul de fotbal. După o lună, clienții trebuie să anunțe dacă îl mai doresc sau nu, pentru că acesta costa 10 lei. Dacă nu anunță, vor plăti automat 10 lei, pe lângă abonament.
APC dorește să se renunțe la această tehnică pentru a nu prejudicia consumatorii.
Comunicatul Asociației pentru Protecția Consumatorilor:
„Fotbal cu forța
UPC aplică vânzarea forțată clienților săi
APC România a primit în ultimele zile mai multe sesizări din partea consumatorilor, având ca obiect noua campanie a UPC Romania prin care toți abonații săi la serviciul de televiziune prin cablu au primit automat în cadrul pachetului de servicii o ”extraopțiune”. Problema care apare în această situație este faptul că această extraopțiune are un cost suplimentar, iar pentru a nu beneficia de aceasta consumatorii ar trebui să facă o cerere expresă în acest sens, fiind practic forțați să primească un serviciu pe care nu și l-au dorit și pe care nu l-au cerut înainte companiei.
UPC Romania a mascat această nouă extraopțiune sub forma unei modificări a contractului, încercând astfel să evite prevederile O.G. 99/2000 privind comercializarea produselor și a serviciilor pe piață, care interzice prin art. 54 vânzările forțate de produse și servicii.
În concepția APC România campania UPC România reprezintă o modificare a contractului, dar prin introducerea unui serviciu nou, distinct. Argumentele în favoarea acestei opinii sunt cele prezente în pliantul campaniei: este vorba de un serviciu care poate fi dezactivat sau activat oricând de consumatori, prin urmare, care poate fi adăugat sau eliminat oricând din conținutul serviciilor furnizate de companie, fără a aduce atingere integrității serviciului de televiziune prin cablu furnizat inițial, are un tarif distinct, care se adaugă la tariful pe care consumatorul îl plătea deja pentru serviciul de televiziune prin cablu.
În aceste condiții, fiind vorba de un serviciu nou, sunt aplicabile dispozițiile art. 53, lit. b și art. 54 din O.G. 99/2000, reglementare care nu face diferența între prestarea unui serviciu nou prin încheierea unui contract distinct sau prin modificarea unui contract existent:
Art. 53. – Prin vânzare forţată se înţelege:
a) expedierea unui produs către o persoană, fără o cerere prealabilă din partea acesteia, solicitându-i cumpărarea acelui produs și returnarea lui către expeditor, chiar şi fără taxe, în cazul refuzului de cumpărare;
b) prestarea unui serviciu către o persoană, fără o cerere prealabilă din partea acesteia, solicitându-i acceptarea acelui serviciu prin achitarea contravalorii.
Art. 54. – Orice vânzare forţată este interzisă. Expedierea unui produs sau prestarea unui serviciu către o persoană se face numai în baza unei comenzi prealabile din partea acesteia.
În aceste condiții, APC România solicită companiei UPC România, în mod public, renunțarea la această tehnică de vânzare incorectă și luarea tuturor măsurilor pentru evitarea prejudicierii consumatorilor, inclusiv notificarea consumatorilor în legatură cu renunțarea la vânzarea forțată”.
Asociația pentru Protecția Consumatorilor este diferită de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), instituție publică aflată în subordinea Guvernului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!