Potrivit reprezentaților CNAIR, în România sunt 4250 de poduri aflate pe rețeaua de drumuri naționale. „37 se află în clasa tehnică 5, iar majoritatea lor sunt situate pe drumuri secundare, preluate în trecut de la autoritățile locale. De asemenea 680 de poduri sunt în clasa tehnică 4”.
Compania precizează că niciunul din poduri nu prezintă risc de prăbușire, starea acestora fiind monitorizată permanent. ”Acolo unde se constată agravarea situatiei se ia inclusiv măsura închiderii și devierii circulației pe alte rute”, completează CNAIR.
Revizie la 6 luni
Normativele în vigoare spun că revizia podurilor se face la intervale de 6 luni sau mai devreme, dacă situația se impune. „Această revizie este efectuată de echipe de specialiști ai CNAIR, iar rezultatele sunt înscrise într-un raport privind starea generală a infrastructurii rutiere din România. Tot potrivit normativelor, atunci când la revizie se constată că există degradări mai complexe, se comandă, pe bază de contract, o expertiză tehnică efectuată de experți privați.
Pentru nu se creea confuzii trebuie să precizăm că intervalul pentru lucrări de întreținere periodică este cuprins între 10 și 15 ani iar intervalul pentru reabilitarea sau reparația capitală este cuprins 35-50 ani, în funcție de evaluările tehnice”, transmite compania.
Exemple de lucrări
CNAIR prezintă și câteva exemple de lucrări de întreținere pe care le efectuează la poduri din țară.
„Podul de la Măracineni, reabilitat după inundațiile din anul 2005, a fost reparat anul acesta în cadrul unui program de întreținere periodică și nu a unui program de reabilitare. Trebuie să subliniem că nici la momentul începerii lucrărilor din acest an nu exista un risc iminent de colapsare a podului.
Tot pentru corecta informare a opiniei publice precizăm că de principiu reabilitarea podurilor este cuprinsă în programele de reabilitare a unor sectore de drum mai extinse.
Este și cazul podului care traversează râul Argeș în zona localității Adunații Copăceni, care face parte din contractul de reabilitare a DN5, dar și al podurilor aflate pe traseul DN73, sector de drum aflat de asemenea în reabilitare.
Sunt însă și programe individuale de reabilitare a podurilor, cum ar fi Podurile dunărene de pe A2, pentru care contractele de lucrări urmează să fie lansate în scurt timp în licitație publică.
Trebuie menționat că inclusiv faptul că nu a fost nevoie de contractarea unor expertize pentru perioade lungi de timp, demonstrează că situația podurilor din Romania nu se află în situație gravă, iar problemele apărute pot fi tinute sub control prin activități de reparație curentă”, completează CNAIR.
Informarea CNAIR vine la doar câteva zile după ce în localitatea Genova din Italia un viaduct s-a prăbușit. Aproximativ 35 de mașni și câteva campioane au căzut în gol de la înălțime de circa 45 de metri. 39 de persoane au decedat, printre aceștia fiind și un român.
Citiți principiile noastre de moderare aici!