Oamenii de știință nu știu sigur dacă smartphone-urile și aplicațiile care vin la pachet cu acestea ne distrug creierul, dar sunt destul de convinși că ele creează dependență, încetinesc procesul de gândire și pot cauza depresie, se arată într-un material publicat de Business Insider în cadrul seriei “Your Brain on App”, în care jurnaliștii americani investighează modul în care aplicațiile ne influențează comportamentul.
Telefonul bâzâie de dimineață până seara târziu cu notificări care ne țin la curent cu noutățile și ne amintesc de lucrurile importante pe care le avem de făcut. La prima vedere, pare un lucru folositor.
Oamenii de știință atrag însă atenția că acest flux continuu de întreruperi are un impact serios asupra corpului nostru, de care nu suntem conștienți: hormonii stresului sunt activați, se declanșează asa-numita reacție “luptă sau fugi”, bătăile inimii accelerează, respirăm mai greu, transpirăm mai mult, mușchii se contractă. Acesta este răspunsul pe care corpul nostru îl declanșează în mod normal în caz de pericol, nu pentru a răspunde la un mesaj primit pe telefon.
Aplicațiile profită de nevoia inerenta a omului de securitate și de interacțiune socială, spun cercetătorii. Studii au arătat că “auzim” telefonul chiar și când acesta nu suna; ne verificam email-ul și conturile de pe rețelele sociale constant, iar acest lucru ne face să fim stresați.
Creierul nostru devine antrenat să fie într-o stare aproape permanentă de stres și de frica, spune endocrinologul Robert Lustig, iar cortexul prefrontal, care se ocupă de obicei de funcții cognitive înalt specializate ca luarea de decizii, planificare și atenție, se închide practic.
Cei mai mulți dintre noi nu pot face decât un singur lucru o data. Prin urmare, pentru a citi și a răspunde la o notificare trebuie să ne întrerupem activitatea. Când acest lucru se repetă de mai multe ori pe parcursul zile devenim mai înclinați să facem greșeli, iar productivitatea scade.
Cercetătorii nu critică tehnologia în sine, ci tactica numită “recompensa variabilă”, folosită de dezvoltatorii acestor aplicații pentru a ne ține lipiți de telefoane.
Crearea unor instrumente precum butonul “like” a pornit de la întrebarea “Cum iți consumăm cât mai mult din timp și din atenția conștientă”, afirma anul trecut Sean Parker, președinte fondator al Facebook. Potrivit acestuia, un “like” este echivalentul unei “mici doze de dopamină”, care îl incurajează pe utilizator să posteze mai mult.
Citiți principiile noastre de moderare aici!