Măsura survine ca urmare a inițiativei făcute de secretarul de stat, Monica Cristina Anisie, privind examenul național pentru elevii claselor a XII-a de anul viitor (2018), care va sintetiza o cu totul altă perspectivă asupra literaturii române și a modului de analiză și interpretare a textului.
Vlad Ștefan, președintele Consiliului Național al Elevilor (CNE), a postat pe pagina sa de facebook mulțumirea sa față de restructurarea Bacalaureatului la Limba și literatură română, fapt prin care Consiliul a mai atins un obiectiv important. „Am militat în permanență pentru schimbarea de fond a modului de evaluare a elevilor la examenele naționale. Bacalaureatul rămăsese același examen învechit, lipsit de relevanță, care promova doar memorarea și reproducerea unei informații de foarte multe ori, irelevantă și neaflată în concordanță cu aptitudinile și competențele pe care un sistem educațional al secolului XXI ar fi trebuit să le promoveze”, precizează Vlad Ștefan pe adresa sa de facebook.
Vor și mai multe schimbări
Fostul șef al CNE și actualul vicepreședinte al Consiliului Tineretului din România (CTR), Horia Onița, a mers mai departe și a explicat pe pagina sa de facebook în ce constă modificările, dar și ce nu s-a făcut deloc. Astfel, conform lui Horia Onița, subiectul I este unul mult mai bine structurat, datorită eliminării cerințelor pur tehnice ale construcției textului, iar abordarea e mult mai interactivă și atractivă pe înțelegerea mesajului și interpretarea lui.
Onița crede că subiectul I e mai simplu și prietenos, se evaluează competențele, nu învățarea unor noțiuni neaplicabile. În ceea ce privește subiectul II, acesta devine un text argumentativ pe încadrarea în curent literar a unui text dat, destul de relevant. Mai ales că se dă un text și curentul din care face parte, iar elevul trebuie să argumenteze de ce. În aceste condiții, va conta mai mult ca liceanul să știe să lege teoria unui curent literar de text. Subiectul III rămâne cum era și până acum, învățarea pe de rost a unei opere literare. „Aici m-aș fi axat pe cultura generală din opere, dar și pe creație și gândire critică, plus corelații din literatură”, e de părere Onița. Acesta susține însă că ar mai fi nevoie de o schimbare la Bac: introducerea unor minime cerințe de cunoaștere a ortografiei limbii române.
„Limba română în școală are trei funcții, cred eu: raționament logic, gândire critică, analiză, structurarea și expunerea ideilor etc.; explicarea și cunoașterea unor competențe minime privind literatura română și istoria limbii române; limbaj corect, exprimare logică și adecvată situației de comunicare. Primele două sunt oarecum evaluate la Bac, mai mult sau mai puțin. A treia, deloc. Mi se pare imperios să apară ortografia, ortoepia și punctuația la liceu și la BAC. Nu morfologia și sintaxa, cel puțin nu la BAC”, a mai explicat pe pagina sa de facebook vicele CTR.
Cei care sunt interesați pot să vadă noile modele de subiecte de la simularea de la BAC, de la Limba și literatura română pentru clasa a XI-a, pe site-ul subiecte 2017.edu.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!