Nu mai puţin de 35% dintre conciliatorii SalFin ai Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) sunt angajaţi full-time ai societăţilor de asigurare. Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) consideră că aceste persoane se află într-un conflict grav de interese.
SalFin este o entitate care ar trebui să reprezinte o alternativă extrajudiciară pentru soluţionarea litigiilor consumatorilor de produse financiare non-bancare, într-un mod independent, imparţial, transparent, eficace, rapid şi echitabil, în scopul asigurării unui nivel înalt de protecţie a consumatorilor şi a bunei funcţionări a pieţei.
Practic, societăţile de asigurări şi-au trimis propriii angajaţi să ocupe şi funcţii de conciliatori (plătite de către ASF) în cadrul SalFin. „Este ca şi cum am solicita sprijinul unei instanţe judecătoreşti în speranţa că ni se va face dreptate, însă judecătorul ar încasa, lună de lună, un salariu din partea celor pârâţi. Ce soluţii ar da un astfel de judecător?”, se întreabă Cristian Muntean, preşedinte ASSAI.
Nemulţumiri
Pe de altă parte, asociaţia acuză lipsa de experienţă şi pregătire în cazul unor conciliatori SalFin. „Avocaţi, mediatori fără experienţă în domeniul asigurărilor au fost admişi să practice o meserie pentru care nu sunt pregătiţi. Când va putea un astfel de mediator să stabilească dacă o soluţie tehnică este corectă sau nu?”, se mai întreabă preşedintele ASSAI.
O altă nemulţumire este legată de faptul că SalFin a restrâns drepturile consumatorului de a fi reprezentat prin mandatari în situaţia în care consumatorul a decis ca despăgubirea să fie achitată în contul reparaţiilor efectuate de unitatea service care deţine şi calitatea de mandatar al consumatorului.
ASSAI este nemulţumită şi de lipsa unor termene şi proceduri clare în Regulamentul SalFin, prin care asiguratorul să fie obligat să răspundă către SalFin într-un termen rezonabil de timp, ceea ce conduce la prelungirea nejustificată a soluţionării, aceasta ajungând să fie finalizată abia în şase luni.
„Astfel de termene extrem de îndelungate şi prietenoase cu societăţile de asigurări au rolul de a descuraja petenţii în a solicita sprijinul acestei instituţii iresponsabile şi anti-consumator. În mod deliberat, lipsa unor proceduri şi termene clare de răspuns şi soluţionare a acestor litigii este în avantajul firmelor de asigurări şi în defavoarea consumatorului”, subliniază Cristian Muntean.
ASSAI a comunicat consiliului ASF, care poartă răspunderea acelei structuri, să rezolve toate aceste probleme în maxim 15 zile, în caz contrar urmând să sesizeze organele de cercetare penală.
Citiți principiile noastre de moderare aici!