Consiliul Concurenţei a sancţionat 13 agenţii de turim şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) cu amenzi în valoare totală de 11.419.539.35 lei (circa 2,45 milioane euro) pentru coordonarea comportamentului pe piaţa comercializării produselor turistice prin agenţii de turism.
Autoritatea de concurenţă a constatat că, în perioada iunie 2013-septembrie 2016, 13 agenţii de turism și-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor produselor sau pachetelor turistice comercializate.
Astfel, agenţiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, preţul de vânzare către clienți pentru produsele turistice sau pachetele de servicii turistice comercializate (ex.: bilete de avion în zborurile tip charter – atât ca produs turistic individual, cât și ca o componentă dintr-un pachet de servicii turistice). De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoționale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărțit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creșterii prețului de vânzare.
Agenţii amendate
Amenzile au fost aplicate astfel: Aerotravel – 400.754,46 lei (circa 86.003 euro); Air Fla – 9.618,91 lei (circa 2.064 euro); Corali Holidays – 6.644,12 lei (circa 1.426 euro); Eximtur – 685.116,14 lei (circa 147.027 euro); Fibula Air Travel – 88.310,64 lei (circa 18.952 euro); Happy Tour – 519.597,56 lei (circa – 111.506 euro); Nova Travel – 124.616,00 lei (circa 26.743 euro); Paralela 45 Turism – 1.723.737,00 lei (circa 369.917 euro); Prestige Tours International – 2.139.282,82 lei (circa 459.093 euro); Prompt Service Travel Company – 186.084,73 lei (circa 39.934 euro); Rezeda World Travel – 28.780,08 lei (circa 6.176 euro); Tez Tour – 55.930,00 lei (circa 12.003 euro); Touring Europabus Romania – 5.397.762,87 lei (aprox. 1.158.368 euro).
Christian’76 Tour a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă. Companiile Aerotravel, Eximtur, Fibula Air Travel, Nova Travel, Paralela 45 Turism, Prompt Service Travel Company, Rezeda World Travel, Tez Tour, Touring Europabus Romania, au recunoscut participarea la practica anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii.
Investigația va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurențial al Tarom SA, respectiv facilitarea săvârşirii faptei anticoncurenţiale.
În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse, pachete turistice. ANAT şi-a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%.
Reacţii
Touring Europabus Romania și Nova Travel, două dintre agenţiile de turism amendate de Consiliul Concurenței în urma investigației pe această piață, afirmă că principalul motiv care a condus la anumite practici fără impact real pentru turiști, dar considerate neconcurențiale, este cadrul legislativ confuz și o piață a turismului insuficient reglementată. Din acest motiv, cele două companii solicită statului îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul turismului.
Unul dintre aspectele sancționate de către Consiliul Concurenței a fost împărțirea de locuri între agenții în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter. „Este de menționat în primul rând că împărțirea acestor locuri pe anumite curse și destinații este o condiție obligatorie, pentru a putea oferi clienților astfel de produse turistice. Activitatea anchetată de Consiliul Concurenței (comercializarea pachetelor turistice de tip charter) beneficiază în Europa de o reglementare specifică încă de acum 30 de ani (Directiva Europeană pe Pachete Turistice), menită în principal să protejeze turiștii în cazul insolvențelor agențiilor de turism. Această reglementare nu a fost transpusă corespunzator în România, ceea ce înseamnă că turiștii nu au beneficiat de protecție în cazul celor peste 500 de insolvențe din turism din această perioadă. Din acest motiv, Comisia Europeană a declanșat chiar două proceduri de infringement împotriva statului român”, transmit cele două agenţii printr-un comunicat semnat de Alin Iliescu.
În ceea ce priveşte ANAT, la fel ca şi celelalte două agenţii, acuză legislaţia din România. „Precizăm că situația care a dus la investigația Consiliului Concurenței a fost cauzată de o serie de specificități ale pieței românești, insuficient consolidată și inadecvat reglementată. Intenția ANAT și a agențiilor membre, în toată această perioadă, a fost de a proteja turiștii de riscuri neprevăzute, precum și de imposibilitatea de a onora serviciile în condiții competitive de piață sau imposibilitatea de rambursare a costurilor serviciilor neonorate. A fost vorba de soluția de supraviețuire găsită de agențiile de turism corecte care au avut mereu în vedere interesul consumatorilor ca reacție la eșecul statului de a pune ordine în piață. Ne-am fi dorit să putem avea statul ca partener în acest demers, printr-o legislație mai bine adaptată”, transmite ANAT printr-un comunicat semnat de preşedintele Nicolae Demetriade.
Asociaţia mai precizează că acest episod reprezintă atât o lecție importantă, cât și un prilej de reformare. „Începând cu 2019, asociația va demara un proces ambițios de modernizare și restructurare. Suntem încrezători că rezultatul implementării acestui plan va duce la schimbarea în bine a industriei românești de turism”, se specifică în comunicatul ANAT.
Citiți principiile noastre de moderare aici!