Un avion al companiei Blue Air care efectua o cursă charter de la Bucureşti spre Barcelona a ieşit de pe pistă, la capătul dinspre oraş al pistei, la aterizarea pe aeroportul clujean, de unde trebuia să mai ia pasageri, a declarat, pentru Mediafax, directorul Aeroportului Internaţional „Avram Iancu” din Cluj, David Ciceo.
„În urma incidentului, nimeni nu a fost rănit, iar aeronava nu a fost avariată, pasagerii fiind debarcaţi în bune condiţii. O comisie specială de la Autoritatea Aeronautică şi de la aeroport va investiga cauzele incidentului”, a mai precizat Ciceo.
În urma acestui incident, aeroportul a fost închis, mai multe curse fiind întârziate sau anulate.
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj Călin Tuluc a declarat, pentru Mediafax, că aeroportul ar putea rămâne închis câteva ore, până se va verifica incidentul.
„Aeroportul clujean este închis, se fac verificări privind incidentul care a avut loc. Această închidere ar putea dura câteva ore”, a anunțat Tuluc.
Pe site-ul aerogării, cursa Tarom de la Bucureşti care trebuia să aterizeze, joi, la ora 8.40, apare ca fiind redirecţionată la Sibiu, în timp ce zborul spre Viena al Tarom/Austrian Airlines, care trebuia să decoleze la ora 9.05, a fost anulat. În urma acestor schimbări, şi alte curse aeriene operate pe aeroportul clujean au suferit modificări, fiind întârziate sau anulate.
UPDATE. Avionul a aterizat în condiții meteo dificile spun cei de la Blue Air. Pasagerii susțin că pista nu era curățată de zăpadă.
Potrivit reprezentanților companiei aeriene Blue Air, aterizarea s-a făcut în condiții meteo dificile și de aceea aeronava a ieșit cu 5 – 10 metri în afara pistei aeroportului din Cluj.
„Aeronava care efectua zborul de tip charter numărul OB 9301 pe ruta Otopeni-Cluj-Barcelona la aterizarea la Cluj a întâmpinat un incident minor depăşind cu aproximativ 5-10 m suprafaţa pistei. Aterizarea s-a efectuat în condiţii meteo dificile, ninsoare şi zăpadă depusă pe suprafaţa pistei de aterizare, dar conform buletinelor meteo transmise de turn în limitele admise pentru operare, inclusiv coeficientul de frânare declarat de către aeroport”, au transmis reprezentanții Blue Air.
La bordul aeronavei se aflau 110 pasageri și 6 membri ai echipajului. Cei de la Blue Air spun că, în faza finală de frânare din cadrul procedurii de aterizare, comandantul aeronavei a observat ca aderenţa pe pistă nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare, iar avionul a alunecat aproximativ 10 metri în afara acesteia.
„Conform buletinului meteo transmis de către Romatsa (informaţii preluate de la reprezentanţii aeroportului Cluj) la ora 07:30 frânarea pe pista de aterizare era medie spre bună existând depuneri de zăpadă. În aceste condiţii, conform manualului de operare al aeronavei, aterizarea şi frânarea se pot efectua în siguranţă. Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, buletin în care condiţiile meteo descrise erau: acoperire până la 100% a suprafeţei pistei cu zăpadă udă şi condiţii de frânare medii”, au mai transmis cei de la Blue Air, care au respins informațiile potrivit cărora a fost vorba despre o aterizare de urgență cauzată de lipsa de combustibil.
Pasagerii au fost debarcaţi în condiţii normale şi au fost transferaţi în terminalul de plecări, au mai anunțat reprezentanții companiei aeriene.
Pe de altă parte, unii dintre pasagerii aeronavei spun că pista nu era curățată de zăpada, deși conducerea Aeroportului din Cluj susține că erau condiții bune de aterizare.
Unul dintre pasagerii avionului care a ieșit de pe pistă a declarat, pentru Mediafax, că pilotul a aterizat foarte bine, dar avionul a alunecat.
„A fost o problemă cauzată de pista aeroportului care nu a fost curăţată de zăpadă. Când am coborât din avion, am văzut că era un strat de trei-patru centimetri de zăpadă. Pilotul a aterizat foarte bine, nici nu ne-am dat seama ce s-a întâmplat, dar apoi am văzut că am ieşit de pe pistă. A alunecat avionul şi s-a întors într-o parte. Eu merg la muncă în Spania, sunt şofer, cam ştiu cum stă treaba cu zăpada”, a spus pasagerul.
O altă persoană aflată la bordul aeronavei a spus că vinovați pentru acest incident sunt cei de la aeroportul clujean care nu au curățat pista.
„Cred că stratul de zăpadă de pe pistă era de peste 10 centimetri, iar pilotul văzând că nu poate opri avionul l-a scos în afara pistei. După ce am coborât cu bine din avion au început cei de la aeroport să cureţe zăpada cu lopeţi”, a declarat pasagerul, pentru Mediafax.
La rândul său, directorul Aeroportului din Cluj, David Ciceo, susţine că pe pistă „erau condiţii bune de aterizare”, cauzele incidentului urmând să fie investigate de o comisie specială.
Pasagerii respectivului avion sunt în incinta arogării și urmează să fie îmbarcaţi în autocare pentru a fi transportaţi la Sibiu de unde vor lua un alt avion spre Barcelona. Ei au primit câte un corn şi o sticlă cu apă din partea companiei.
Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) a deschis o anchetă în acest caz.
UPDATE 2. Aeroportul din Cluj a fost redeschis joi după amiază, în jurul orei 14.
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj a fost redeschis joi după amiază, în jurul orei 14, după ce trei aeronave ale companiei Wizz Air au survolat orașul, una dintre ele mai bine de o oră.
Potrivit directorului aeroportului, trei curse ale companiei Wizz Air, de la Paris, Luton şi Valencia, au survolat Clujul până au putut să aterizeze.
„Trei avioane ale companiei Wizz Air survolează Clujul aşteptând redeschiderea traficului aerian de pe aeroport, în următoarele 15 minute. Este vorba despre curse la Paris, Luton şi Valencia, care au înregistrat întârzieri până acum”, a a declarat anterior directorul aeroportului.
Avionul de la Paris trebuia să aterizeze la 12.25, iar cele de Luton şi Valencia la 13.30.
Imediat după ce a fost redeschis aeroportul, prima cursă care a aterizat a fost cea de la Paris – Beauvais, imediat după ora 14.00, care ar fi trebuit să aterizeze la ora 12.25 şi care a survolat aeroportul clujean mai bine de o oră.
„Aeroportul clujean a fost redeschis traficului aerian, joi, când a aterizat prima cursă a companiei Wizz Air de la Paris – Beauvais în jurul orei 14.00. Aceasta trebuia să ajungă iniţial la 12.25″, au transmis reprezentanţii aeroportului.
Potrivit reprezentanților aeroportului, au aterizat şi celelalte două curse, de la Valencia şi Luton, care au survolat aeroportul clujean şi care ar fi trebuit să ajungă la sol la ora 13.30, notează Mediafax.
UPDATE3. Reacția Romatsa în urma incidentului: Piloţii Blue Air ştiau că aterizează pe pistă cu zăpadă umedă şi coeficient de frânare mediu. Administraţia nu are niciun fel de atribuţii privind curăţarea pistei
Romatsa a anunțat că aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje de deszăpezire la ora 07:20.
“Informaţiile privind timpul solicitat de curăţare a pistei au fost transmise de către aeroport către ROMATSA, informaţii pe care controlorii de trafic aerian le-au transmis, la rândul lor, piloţilor; ROMATSA şi-a dat acordul. La ora 07:51 aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată. Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei şi personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei şi nu au intervenit în activitatea de curăţare a pistei de către aeroport. La ora 7:52, controlorii de trafic aerian ROMATSA au informat piloţii aeronavei care executau manevra de apropiere că pista este contaminată cu zăpadă umedă de 3 mm şi are un coeficient de frânare mediu. La ora 08:00 aeronava Blue Air a aterizat”, arată ROMATSA, potrivit Mediafax.
Mai mult, Administrația Serviciilor de Trafic Aerian precizează că nu are atribuții legate de curățarea pistei și nici de stabilirea stării acesteia.
Potrivit companiei Blue Air, citată de Mediafax, comandantul aeronavei a observat că aderența pistei nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare abia în faza finală de frâncare din cadrul procedurii de aterizare. Astfel avionul a alunecat aproximativ 10 metri în afara pistei.
David Ciceo, directorul Aeroportului din Cluj, a declarat că joi dimineață condițiile de aterizare pe aeroport erau corespunzătoare, iar piloții le cunoșteau. El a mai precizat că piloții ar fi cerut să aterizeze deoarece nu aveau combustibil suficient. Informația nu a fost confirmată de Blue Air, reprezentanții companiei declarând că exista suficient combustibil în momentul aterizării.
UPDATE4. Procurorii clujeni au deschis un dosar în cazul incidentului de pe Aeroportul Internațional din Cluj
Procurorii de la Parchetul Curţii de Apel Cluj au deschis un dosar în care cercetează împrejurările în care avionul companiei Blue Air, care efectua o cursă charter de la București, cu 116 de persoane la bord, a ieșit de pe pista aeroportului, la aterizarea în Cluj Napoca.
Un procuror, dar și polițiști de la Inspectoratul de Poliţie Judeţean Cluj s-au deplasat la locul incidentului pentru cercetări și dispunerea măsurilor procedurale necesare, potrivit Mediafax.
Citiți principiile noastre de moderare aici!