În ultimele săptămâni, însă, am avut parte de câteva anunţuri oficiale de bun augur pentru Aeroportul Oradea, proaspăt modernizat (pistă, instalaţii şi terminal). Am aflat că Ryanair va începe să zboare low-cost de la Oradea spre Milano (Bergamo) şi Barcelona (Girona), începând cu luna martie 2017. De asemenea, Blue Air a anunţat că va deschide o cursă regulată low-cost Oradea – Bucureşti Otopeni, din 16 decembrie anul curent. De asemenea, vom putea zbura tot cu Blue Air pe ruta Oradea – Constanţa, începând cu luna aprilie a anului viitor. Aceeaşi companie aeriană românească anunţă că din martie 2017, o dată cu Ryanair, va începe să opereze zboruri Oradea – Torino şi Oradea – Roma, Napoli şi Catania, ultimele trei cu escală pe aeroportul Caselle din Torino – devenit hub aerian Blue Air.
Anunţuri excelente, chiar spectaculoase pentru o urbe şi un judeţ cufundate până de curând într-un anonimat cauzat de lipsa infrastructurii. Am remarcat şi un conflict cu iz politic ce nu-şi avea rostul între Ilie Bolojan şi tridentul Pasztor-Mang-Bodea. Probabil că primul are oarece frustrări deoarece, spre deosebire de coriferii PSD-UDMR de la Consiliul Judeţean, ce patronează Aeroportul, Primăria Oradea şi PNL nu-şi pot capitaliza politic zborurile externe anunţate deja. Chit că tocmai Cornel Popa a fost cel care a demarat negocierile cu Ryanair şi Blue Air, pe vremea când era preşedinte al Consiliului Judeţean. Unul într-un permanent conflict latent cu Ilie Bolojan, ce s-a acutizat pe finalul mandatului, când Bolojan nu l-a mai lăsat pe Popa să candideze pentru un nou mandat la şefia CJ Bihor. Decizie care a condus, până la urmă, la pierderea de către PNL a şefiei Consiliului Judeţean.
Arătam adineaori că, deşi spectaculoase, anunţurile privind viitoarele zboruri interne şi externe nu sunt în niciun caz senzaţionale sau ieşite din comun. Chiar dacă aduc o plus-valoare evidentă Oradiei. De ce sunt atât de „British” în abordare? Pentru că, potrivit Eurostat, România este țara cu cea mai mare creştere de pasageri aeroportuari din Uniunea Europeană, după Slovacia! Iată nişte statistici: faţă de numărul de persoane din România care au călătorit cu avionul în 2014 există o creştere de 15,4%, faţă de media europeană de +4,7%. Potrivit datelor statistice furnizate de Comisia Europeană, „numărul total al persoanelor din România care au folosit avionul ca mijloc de transport în 2015 este de 12.581.000, Europa fiind principala lor destinație. 10.254.000 de oameni au călătorit spre destinații din UE, 506.000 intern, iar restul de 1.821.000 de pasageri înregistrați au folosit avionul către destinații exta-comunitare”.
Acestea fiind datele, devine foarte clar că, o dată ce a fost modernizat terminalul, iar pista a fost refăcută de la zero, era doar o chestiune de timp până când cursele aeriene urmau să ajungă şi la Oradea. O chestiune ce ţine, subliniez, de normalitate. Mai cu seamă că Oradea nu este situată geografic chiar în coasta Clujului sau a Timişoarei. De aceea, fără să minimalizez niciun efort făcut de administraţiile Ţîrle, Popa sau, iată, Pasztor, cred că putem spune răspicat că autorităţile judeţene, de ieri şi de azi, şi-au făcut doar datoria. Fie şi în ceasul al doisprezecelea.
Vom avea, așadar, zboruri externe şi interne de la Oradea. Senzaţional? Nu, doar normal. O normalitate care, însă, a aterizat mult prea greu la Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!